12

‘Er vliegen dagelijks passagiersvluchten boven conflictgebieden’

Vliegtuigmaatschappijen wereldwijd beloofden, na de ramp met vlucht MH17, geen passagiersvluchten meer boven conflictgebieden te laten vliegen. Toch gebeurt het.

Ook KLM en Air France bevestigden begin dit jaar nog geen passagiersvluchten meer over oorlogsgebieden te laten vliegen maar uit onderzoek van de NOS blijkt dat dit gelogen is.

De NOS deed vanaf februari van dit jaar willekeurige steekproeven via de databases van vlucht tracker websites. Op die websites zijn actuele vluchten te zien, maar ook vluchten die eerder zijn uitgevoerd, over de hele wereld. Daaruit bleek dat zowel KLM als Air France nog steeds over conflictgebieden vliegen. Maar niet alleen zij ook andere Europese luchtvaartmaatschappijen als Lufthansa en British Airways doen dit nog, meldt de NOS.

Risico- assessment 
De NOS heeft de KLM inmiddels geconfronteerd met de uitkomsten van hun onderzoek en uiteindelijk gaf een KLM-woordvoerder toe de vliegtuigmaatschappij vliegt over oorlogsgebieden als Mali, Sinaï en Zuid-Sudan. 

“Net als anderen maak je een risico-assessment. Dat is van veel factoren afhankelijk. Over Sinaï vliegen we alleen met inachtneming van wat er in een NOTAM staat”. En ten aanzien van Zuid-Sudan: “Voor Zuid-Sudan geldt dezelfde procedure als voor de Sinaï-woestijn. KLM vliegt daar net als andere gerenommeerde luchtvaartmaatschappijen met inachtneming van de geldende NOTAM. Hier vliegt KLM boven de grens van 26.000 voet die de NOTAM aangeeft.

Saillant detail is de vlucht MH17 ook op veilige vlieghoogte zou hebben gevlogen, toen het vliegtuig waarschijnlijk toch werd neergehaald door een raket.

NOS.nl: Een jaar na MH17: nog steeds vliegen boven conflictgebieden
Foto cc: Doug

Geef een reactie

Laatste reacties (12)