58

Europese oliereuzen dumpen giftige brandstof op Afrikaanse markt

Grote Europese bedrijven exporteren op grote schaal giftige olie naar Afrika. Dat meldt Trouw maandag. Het gaat daarbij om bedrijven als Trafigura en Vitol. Zeker de helft van de giftige brandstof is afkomstig uit de havens van Rotterdam, Amsterdam en Antwerpen. De cijfers zijn afkomstig uit het rapport ‘Dirty Diesel’ van de Zwitserse ngo Public Eye.

De diesel die vanuit Europa naar Afrikaanse landen wordt verscheept en daar aan de pomp wordt verkocht, bevat tot wel duizend keer zoveel zwavel als in Europa is toegestaan. De export vindt vooral plaats naar landen in West-Afrika, waar vrijwel geen milieuwetgeving bestaat. Die giftige brandstof heeft in handelskringen een naam: African quality.

Die “kwaliteit” houdt in dat benzine en diesel worden aangelengd met zwavel en benzeen, stoffen die niet alleen goedkoop, maar ook giftig zijn. In Europa zijn die stoffen slechts in zeer beperkte hoeveelheden toegestaan, en met zeer goede reden. Door de giftige brandstof die vanuit Europa naar Afrika wordt geëxporteerd is de luchtkwaliteit in Lagos of Dakar inmiddels vele malen slechter dan in Peking, een stad berucht om de abominabele luchtkwaliteit.

Wat de situatie nog eens extra wrang maakt, is dat de gebieden die de meest belabberde brandstof geleverd krijgen, dezelfde gebieden zijn waar de beste ruwe olie vandaan komt. Zo wordt in Nigeria olie gewonnen met een van de laagste zwavelconcentraties van alle ruwe olie. Het land produceert meer dan genoeg voor binnenlands gebruik, maar omdat het zelf amper raffinaderijen heeft, gaat de ruwe olie voor verwerking naar de Rijndelta. Daar wordt het dusdanig aangelengd tot het de “African quality” heeft bereikt en gaat dan als een giftige cocktail terug.

Het is de eerste keer dat dergelijke harde cijfers over de intercontinentale brandstoffenhandel bekendgemaakt worden. Public Eye vroeg bij de olietanks in de Amsterdamse en Rotterdamse havens regelmatig stoffenlijsten op. De tanks bleken vol te zitten met mengsels met hoge zwavelconcentraties en kankerverwekkende stoffen. Het heeft Public Eye drie jaar gekost om alles boven water te krijgen. Een van de aanleidingen om aan het onderzoek te beginnen was het schandaal in 2006 waarbij een Trafigura-tanker voor de Ivoorkust giftige stoffen in zee en rondom dumpte. Uit onderzoek bleek toen dat de tanker een geïmproviseerde raffinaderij aan boord had, wat tot het vermoeden leidden dat er speciale Afrikaanse brandstofmengsels werden bereid.

Uit het rapport blijkt ook dat de rol van in Zwitserland gevestigde bedrijven als Transfigura en Vitol vele malen groter is dan zij zelf beweren. Zelf noemen de bedrijven zich slechts handelaar en transporteur, maar nu blijkt dat zij ook producent zijn en in een aantal regio’s zelfs eigenaar van de pompstations. Sinds producenten als Shell en BP zich de laatste jaren hebben teruggetrokken uit de tankstations in Afrika, zijn hun aandelen overgenomen door de Zwitserse concerns.

Een tikkende tijdbom, zo noemt Public Eye het. De organisatie dringt er bij de brandstofreuzen op aan de mensenrechten te respecteren en verantwoord te ondernemen. De beide bedrijven hebben inmiddels op het rapport gereageerd. Zij schuiven de verantwoordelijkheid af op de nationale wetgeving in de landen waarnaar zij exporteren. Als die de milieuwetgeving aanscherpen, dan zullen Vitol En Trafigura de giftigheid van hun cocktails terugschroeven.

cc-foto: Frans Berkelaar

 

 

Geef een reactie

Laatste reacties (58)