24

Tien miljoen Amerikanen zagen op Facebook Russische nep-advertenties

Ruim 10 miljoen Amerikanen hebben in de periode rond de Amerikaanse presidentsverkiezingen politieke advertenties uit Rusland onder ogen gekregen op Facebook. Dat schrijft het sociale netwerk zelf naar aanleiding van een onderzoek daarnaar.

Wat de inhoud van de advertenties was laat Facebook zelf in het midden, maar The New York Times weet na eigen onderzoek te melden dat de advertenties gericht waren op wapenliefhebbers, xenofoben, de LHBTQI-gemeenschap en de Black Lives Matter-beweging.

Een deel van die advertenties werd met Russisch geld betaald. Voor de helft van de advertenties werd niet meer dan 3 dollar betaald, slechts 1 procent was duurder dan 1000 dollar. Omdat mensen op Facebook alleen advertenties voorgeschoteld krijgen die aansluiten op hun eigen voorkeuren, kregen de 10 miljoen Amerikanen niet alle Russische advertenties te zien. Zo schrijft Facebook dat een kwart van de gekochte advertenties zelfs helemaal door niemand gezien is.

Van de advertenties die wel voorbijkwamen, werd 44 procent vóór de verkiezingen gezien, 56 procent erna. Er is veel te doen om de advertenties, helemaal nu zowel het Amerikaanse Congres als speciaal aanklager Robert Mueller onderzoek doen naar Russische inmenging in de verkiezingen in een poging Donald Trump in het zadel te helpen.

De accounts die de Russische advertenties kochten en inzetten gingen professioneel te werken. Volgens The Washington Post werden dezelfde methoden gehanteerd die ook de farmaceutische industrie en oliebedrijven gebruiken.

Facebook kreeg de afgelopen maanden veel kritiek te verduren vanwege de stortvloed aan nepnieuws en advertenties op het netwerk rondom de verkiezingen. Wat Facebook met de blogpost lijkt te willen zeggen is dat het voor hen niet makkelijk is om te herkennen wanneer iets nep is en wanneer niet. Zo is slechts het feit dat een advertentie met Russische roebels betaald wordt niet direct aanleiding om te vermoeden dat er iets mis is. Volgens Facebook is dat wel een signaal dat er iets aan de hand kan zijn, maar is er meer nodig om met zekerheid vast te stellen dat er iets mis is.

Facebook liet wel weten nieuwe maatregelen te zullen nemen om een herhaling te voorkomen. Zo worden er onder meer duizend extra medewerkers aangenomen om de wekelijks ‘miljoenen’ advertenties te screenen.

Bronnen: Politico, Volkskrant, NOS / cc-beeld: JD Lasica

Geef een reactie

Laatste reacties (24)