11

Foodwatch in actie tegen omstreden E-nummers

Kleurstoffen kunnen de activiteit en oplettendheid van kinderen nadeling beïnvloeden … Producenten blijven E-nummers desondanks gebruiken

Consumentenorganisatie Foodwatch is een e-mail actie gestart om supermarkten Albert Heijn en Jumbo ertoe te dwingen tientallen producten uit de schappen te weren. Het gaat om producten waar omstreden E-nummers inzitten, die de activiteit en oplettendheid van kinderen nadeling kunnen beïnvloeden.

Sinds 2010 staat op de etiketten de verplichte waarschuwing dat de kleurstoffen hyperactiviteit kunnen veroorzaken. Foodwatch hoopte destijds dat dit ertoe zou leiden dat de producenten van de producten (limonadesiroop, zuurtjes en frisdrank) niet meer zouden gebruiken. Nu dat niet het geval blijkt te zijn, zoekt Foodwatch een andere manier om de producten uit de schappen te bannen.

Het gaat om de E-nummers die als bijnaam de ‘Southampton Six’ hebben, omdat de wetenschappers van de Universiteit van Southampton erachter kwamen dat de vijf azo-kleurstoffen E102, E110, E122 en E129 en de andere kleurstof E104 hyperactiviteit kunnen veroorzaken.

De Europese autoriteit voor voedselveiligheid acht het echter niet bewezen dat de kinderen hyperactief worden van de kleurstoffen. Daarom zijn de stoffen niet verboden. Het Voedingscentrum baseert zich voor haar advies op de Europese autoriteit en het Europees Parlement. Het EP heeft besloten dat de stoffen wel gebruikt mogen worden, maar dat er een waarschuwing op het etiket moet staan.
Foodwatch:

Het is vijf jaar later tijd dat supermarkten hun verantwoordelijkheid nemen. Albert Heijn en Jumbo moeten geen risico’s willen nemen met de gezondheid van kinderen, enkel om een fel kleurtje aan snoep of frisdrank te geven.

Geef een reactie

Laatste reacties (11)