12

Franse Alpen-stad doet billboards de deur uit

Groene burgemeester Grenoble volgt voorbeeld São Paolo ... Breekt met reclame-exploitant JCDecaux en plant bomen

Maar liefst 326 reclameborden worden in het voorjaar van 2015 uit de Franse stad Grenoble verwijderd. In plaats daarvan wordt de advertentieruimte gratis weggegeven aan plaatselijke culturele en sociale initiatieven en er worden bomen geplant. De groene burgemeester Eric Piolle beloofde bij zijn aantreden de stad reclamevrij te maken.

Een woordvoerder van burgemeester Piolle in The Telegraph:

De gemeente kiest ervoor de publieke ruimte vrij van reclame te maken om gebieden van ‘publieke expressie’ te ontwikkelen. Nog voor de lente worden er 50 jonge bomen aangeplant.”

Stadsvernieuwing

De billboards zijn er al sinds 1976, zegt de partij en ze zijn nu “achterhaald” en “komen niet meer overeen met de verwachtingen van inwoners die de publieke ruimte weer willen claimen”.

Het contract met internationale buitenreclame-exploitant JCDecaux liep af en dat was een goede aanleiding voor de groene partij om het niet te verlengen. Het bedrijf zegt dat het niet verlengen van het contract de gemeente 600.000 euro aan inkomsten scheelt. De groenen zeggen echter dat het ‘maar’ 150.000 euro scheelt omdat er al veel meer op internet geadverteerd werd dan op straat.

Er verschijnen nog wel reclames op bushokjes, omdat het contract met het vervoersbedrijf tot minstens 2019 loopt.

In 2006 werd de Braziliaanse stad São Paolo advertentie-vrij gemaakt, maar in 2012 werd het beleid weer iets versoepeld.

Cc-foto: love well whip well

Geef een reactie

Laatste reacties (12)