141

Fyra finito

Update: Mansveld bevestigt voornemen NS te stoppen met Fyra ... NS topman Bert Meerstadt stapt op

NS topman Bert Meerstadt stapt op naar aanleiding van het Fyra-debacle. Dat heeft de spoorwegmaatschappij bevestigd. De Telegraaf meldt dat het bedrijf helemaal stopt met de Fyra.

Deurne 13 Augustus 2009 | Fyra V250 4806
Updates onderaan

De NOS meldt:

Het ministerie van Financiën, de enige aandeelhouder van het spoorbedrijf, zou hebben voorkomen dat de NS met het nieuws naar buiten treedt. Financiën wil naar verluidt wachten tot half juni om gelijk met een gewijzigd plan te komen ter vervanging van de problematische hogesnelheidstrein.

Meerstadt wordt per 1 oktober opgevold door Timo Hughes, thans directeur van de bloemenveiling FloraHolland. In een persbericht stelt Meerstadt:

Het vinden van een goede vervoersoplossing tussen Nederland en België over de hogesnelheidslijn, zoals afgesproken met de staatssecretaris, zie ik als een belangrijke opdracht die ik af wil ronden. Daarna is het tijd het stokje over te dragen aan Timo.

Vrijdag werd bekend dat de Belgische NMBS de Italiaanse hogesnelheidstrein aan de kant zet vanwege niet aflatende problemen. Nederland wil eerst een onderzoek afwachten dat half juni klaar zou zijn. Daarna wil ook de Kamer nog over de probleemtrein discussiëren.

De NOS:

In de rapporten van ingenieursbureaus staat onder meer dat de assen van sommige Fyra’s al na enkele kilometers last hadden van roest. Daardoor zouden ze kunnen breken. Ook waren er problemen met de claxons, remmen, accu´s en vielen er onderdelen van de treinen af. Het lukte de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda niet om de problemen op tijd te verhelpen.

In totaal heeft Nederland zestien treinen besteld bij AnsaldoBreda. De NS heeft tot nu toe negen Fyra-treinen, vijf daarvan zijn buiten dienst gesteld wegens problemen. Er zijn nog zeven treinen besteld, voor 21 miljoen euro per stuk. Het drama kan volgens deskundigen tussen de 500 miljoen en 1 miljard euro gaan kosten.

Update:

NRC Handelsblad meldt:

Minister Dijsselbloem (Financiën, PvdA) houdt het besluit van NS om te stoppen met de Fyra voorlopig tegen. (…) De bewindsman wil eerst goed bekijken wat de consequenties en de risico’s zijn om de hogesnelheidstrein naar de leverancier terug te sturen. 

Update 11:15:

CDA-Kamerlid Sander de Rouwe liet maandagochtend in het KRO programma Goedmorgen Nederland weten dat hij vindt dat Het Rijk de afspraken met de NS over de hogesnelheidsverbinding met Brussel moet intrekken.

De NS blijkt niet in staat om de hogesnelheidslijn goed aan te bieden, vertelde Rouwe. Daarom moeten andere partijen de kans krijgen om in te tekenen op internationale hogesnelheidslijnen.

Ook Liesbeth van Tongeren (GroenLinks) liet zich maandagochtend kritisch uit over de zaak. Op Twitter heeft Van Tongeren aangekondigd een debat over de Fyra aan te zullen vragen.

Maandagochtend twitterdere ze:

De reiziger is prioriteit voor GL dus Manveld moet nu aanbod voor meer treinen vd Belgen omarmen.

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) is inmiddels op haar departement in gesprek gegaan over het besluit van de NS met de Fyra te stoppen. Tegen RTL Nieuws zei ze hierover:

Ik heb geen standpunt op voorhand Ik wil eerst horen wat de NS te zeggen heeft, daarna zal ik er een mening over vormen.

Update 18.20 uur:
Staatssecretaris Mansveld bevestigt op Radio 1 dat het voornemen inderdaad is om te stoppen met Fyra. Ze noemt het besluit van de NS ‘verstandig’, maar wil wel nog onderbouwing. 

cc-foto: Arnold de Vries

Geef een reactie

Laatste reacties (141)