Frisdrankfabrikant weert naam profeet van flesjes en blikjes
Op de flesjes en blikjes van Coca-Cola prijken de komende maanden de 150 populairste namen in Nederland. Alleen Mohammed, de afgelopen jaren toch een van de populairste namen voor pasgeboren jongetjes, die vind je niet in de schappen.
Bij BNR verdedigt Annemarije Pikaar van Coca Cola het besluit. Zo zijn er nog wel meer namen die niet op de frisdrankverpakkingen komen te staan. Bijvoorbeeld gedeponeerde namen, zoals Albert, Dirk of Marco. Aan dat lijstje zijn dus ook namen toegevoegd met “eventuele religieuze gevoeligheid”. Pikaar:
“Namen die dat zijn, zijn in Nederland bijvoorbeeld Mohammed. Daar hebben we contact over gehad op Europees niveau met verschillende moslimgroeperingen. Wij hebben hen gevraagd wat zij er zouden vinden als de Mohammed op het blikje of flesje zou komen te staan. Daar waren de meningen over verdeeld.
“Daarom is op Europees niveau besloten om Mohammed niet op de verpakking te zetten, omdat de actie leuk moet zijn en gewaardeerd moet worden en we niemand willen beledigen.
Mensen die toch Albert, Dirk, Mohammed of Marco heten, kunnen wel zelf een blikje maken met hun naam erop. “Dan is het de keuze van de persoon. En dat vinden wij in dit geval heel erg belangrijk”, aldus de woordvoerder van de frisdrankgigant.