67

Geld Pink Ribbon amper naar borstkankeronderzoek

Video: Vernietigende reportage Nieuwsuur ... KWF Kankerbestrijding breekt met Pink Ribbon ... Stichting houdt miljoenen op de bank ... Acties vooral marketing voor bedrijven ... Patiënten storen zich aan promotiecampagnes: 'Stop het roze geweld' ... Pink Ribbon: 'Beschuldiging apert onwaar'

Uit een vernietigende reportage van Nieuwsuur wordt duidelijk dat de met een lawine aan publiciteit omgeven campagnes nauwelijks iets opleveren voor borstkankeronderzoek. De organisatie houdt miljoenen op de bank. Voor de eigen stichting wordt 1 miljoen euro gereserveerd. Slecht 288.000 euro ging naar wetenschappelijk onderzoek. Dat is volledig in strijd met het beeld dat in de media van de acties wordt geschetst.


Nieuwsuur schrijft:

Pink Ribbon werft fondsen met de slogan ‘help ons in de strijd tegen borstkanker’. Maar de financiering van borstkankeronderzoek blijkt geen prioriteit te zijn van het borstkankerfonds. 

Van het geld, opgehaald door particulieren en bedrijven, moet 15 procent naar wetenschappelijk onderzoek gaan. Maar die doelstelling is niet gehaald de afgelopen jaren. Alleen in 2008 is uit de eigen fondsenwerving een bedrag van 288.000 euro besteed aan wetenschappelijk onderzoek. Het geld is vooral gegaan naar bewustwording, voorlichtingsfolders en zorgprojecten voor borstkankerpatiënten. Terwijl onderzoek naar borstkanker wel vaak wordt gebruikt als verkoopargument voor de roze producten. 

In vijf jaar tijd heeft Pink Ribbon 16 miljoen euro ontvangen van bedrijven en particulieren. Een omvangrijk bedrag daarvan is niet besteed. Op de spaarrekening staat ruim 7 miljoen euro te wachten op een doel. Daarnaast is nog eens 1 miljoen gereserveerd als reserve voor de organisatie.

Tegenover de Volkskrant reageert Pink Ribbon:

Dat er zo weinig geld naar wetenschappelijk onderzoek gaat, is ‘apert onwaar’, volgens Elsken van der Wall, hoogleraar oncologie en voorzitter van de wetenschappelijke adviesraad van Pink Ribbon. Tot voor kort had de organisatie een samenwerkingsverband met KWF Kankerbestrijding en met A Sisters Hope. Het geld dat deze twee organisaties binnenhaalden voor Pink Ribbon, was uitsluitend bestemd voor wetenschappelijk onderzoek. Daarnaast had nog eens 15 procent van het geld dat Pink Ribbon zelf binnenhaalde, deze bestemming.

KWF Nederland heeft met de organisatie gebroken. Uit de reportage wordt duidelijk dat Pink Ribbon het KWF Nederland verbood gebruik te maken van het roze lintje, handelsmerk van de organisatie. Cosmeticagigant Estee Lauder mag dat lintje wel gratis gebruiken om producten te promoten.

Op het IDFA gaat de documentaire Pink Ribbons in premiere die blootlegt dat de organisatie vooral een marketinginstrument van bedrijven is.

Lees ook: Pink Ribbon is niet de enige, opinie van Roelof van Laar

Geef een reactie

Laatste reacties (67)