27

Geschiedenisleraren: “Besteed meer aandacht aan historie van migranten”

Omdat leerlingen vanuit een andere culturele achtergrond dan de Nederlandse anders naar Nederlandse geschiedenis kunnen kijken, zou er meer aandacht moeten worden besteed aan internationale geschiedenis. Dit zegt de vakvereniging van geschiedenisleraren, VNG Kleio. Op die manier komt wat in Nederland gebeurt in een bredere context te staan en kan iedereen zich beter vinden in het onderwijs, is de gedachte. “Bijna een op de vijf leerlingen in het voortgezet onderwijs is van niet-westerse afkomst”, zegt VNG Kleio-voorzitter Ton van der Schans tegen de NOS. Alleen het Nederlands perspectief is daarom simpelweg te kort de bocht, vindt hij.

Zo snappen leerlingen de huidige situatie in Turkije volgens hem beter als bijvoorbeeld ook Atatürk behandeld wordt op de middelbare school. Atatürk was de grondlegger van Turkije, die het land weer opbouwde na de val van het Ottomaanse Rijk. Het stampen van jaartallen is in de nieuwe opzet minder van belang, zegt Van der Schans. Hij wil de thematiek plaatsen onder grotere thema’s als staatsinrichting, machtsverdeling en ongelijkheid. Hierbij “neemt de achtergrond van leerlingen een nadrukkelijke plaats in.”

Hij vindt het niet meer dan logisch dat kolonialisme als onderwerp meer aandacht zal krijgen en dan met name dat wat zich afspeelde in Indonesië en Suriname, omdat Nederland daar kolonisator was en gruwelijke voetsporen achterliet. Als het idee wordt ingevoerd, moeten leerlingen op Nederlandse scholen beter gaan begrijpen hoe de internationale verhoudingen liggen en hoe dat zo is gekomen.

Cc-foto: Arthena

Geef een reactie

Laatste reacties (27)