Laatste update 21:12
11

Google luistert tóch naar opnames Google Assistent

Update 21.00 uur:
Google beluistert via de Google Assistent en Home-luidspreker niet alleen spraakopdrachten, zoals eerder vandaag bekend werd, maar ook persoonlijke gesprekken. Dat meldt de NOS, die in het bezit is van twee door Google opgenomen telefoongesprekken én een gesprek dat in huis werd gevoerd in de nabijheid van een Assistent. Een medewerker van Google laat aan de NOS weten dat het inderdaad voorkomt dat het apparaat gesprekken opneemt “die duidelijk niet bedoeld zijn voor het toestel”. Die gesprekken worden wel beluisterd door Google-medewerkers, die de gesprekken vervolgens kenmerken als “geen spraakopdrachten”. De medewerker zegt ook “inmiddels tientallen huiselijke gesprekken” te hebben gehoord, “waaronder ruzies en intieme gesprekken”.

Eerder:
Google laat gesproken opdrachten van Nederlandse en Vlaamse gebruikers van Google Assistent en de Google Home-luidspreker analyseren. Het techbedrijf heeft daarvoor externe taalexperts ingehuurd. Dat blijkt uit onderzoek van VRT NWS, dat de beschikking kreeg over duizend Nederlandstalige opnames.

Eerder beweerde Google dat er niemand meeluistert met Google Assistent of Google Home. Nu erkent de internetgigant dat een klein deel van de opnames wel degelijk wordt uitgeschreven om de spraaktechnologie te verbeteren. De Nederlandse Google Assistent werd bijna een jaar geleden geïntroduceerd.

Google stelt dat de taalexperts “slechts ongeveer 0,2% van alle audiofragmenten” beoordelen. Google is niet de enige partij die dit doet. Eerder werd al bekend dat ook Amazon af en toe meeluistert om zijn spraakassistent Alexa te verbeteren.

Met behulp van de toegespeelde geluidsopnames bleek VRT NWS in staat om verscheidene gebruikers van Google Assistent op te sporen. Want hoewel Google de opnames ontdoet van gebruikersinformatie, is het op basis van de spraakopdrachten wel vaak mogelijk om te reconstrueren wie iets heeft gezegd. “Dit is ontegensprekelijk mijn eigen stem”, aldus een van de mensen die VRT NWS opzocht.

Medische zoekvragen
Google heeft onvoldoende duidelijke richtlijnen hoe degenen die de opnames afluisteren, moeten omgaan met gevoelige informatie, zo blijkt.

Eén van onze drie bronnen zegt dat hij eens een opname moest verwerken waarop een vrouw te horen was die duidelijk in nood was. Wat moeten medewerkers in zo’n gevallen doen. Daar krijgen ze volgens onze bronnen helemaal geen richtlijnen over. Nochtans is dat toch een belangrijke ethische kwestie. De enige concrete richtlijnen die de medewerkers krijgen, gaan over betaalgegevens en wachtwoorden. Die moeten worden aangemerkt als gevoelige informatie.

De medewerkers horen echter ook veel medische zoekvragen voorbij komen. Daarnaast gebeurt het regelmatig dat Google Home opnames maakt terwijl dat niet de bedoeling is. Zo kan het gebeuren dat huiselijke ruzies of zakelijke telefoontjes per ongeluk worden gedeeld.

Cc-foto: Pexels

Geef een reactie

Laatste reacties (11)