18

‘Gratis NOS-spotjes zijn niet eerlijk’

Commerciële media als Volkskrant.nl en Nu.nl maken bezwaar tegen gratis videodienst van de NOS 

Commerciële nieuwsmedia hebben bij staatssecretaris Dekker een klacht ingediend. Ze maken bezwaar tegen een nieuwe videodienst van de NOS. NOS stelt via een speciaal kanaal video’s gratis beschikbaar aan de nieuwswebsites. Het betreft beelden waarvan de NOS de rechten heeft. ‘Oneerlijke concurrentie’, menen diverse media.

De NOS schrijft hier zelf over:

Verschillende media, verenigd in de brancheorganisatie NDP Nieuwsmedia, maken nu bezwaar omdat ze het zien als marktverstoring. Zowel gebruikers als producenten van nieuwsvideo’s doen eraan mee.

Het ANP vindt dat er niet te concurreren valt tegen gratis aanbod. De Telegraaf Media Groep vindt dat het leveren van diensten aan professionele afnemers geen taak is van een publieke omroep.

De NOS is van start gegaan met het aanbodkanaal nadat nieuwsmedia zich eerder hadden beklaagd over oneerlijke concurrentie op internet. De commissie-Brinkman adviseerde daarop in 2009 dat de publieke omroep meer moest gaan samenwerken met de gedrukte media. Afnemers van de dienst, zoals nu.nl en volkskrant.nl, zijn het echter niet eens met de voorwaarden van de dienst. Zo willen ze bijvoorbeeld geen STER-spotjes voorafgaand aan de filmpjes.

Het is dus zeker niet de eerste keer dat commerciële nieuwsmedia met de handen in het haar zitten vanwege online activiteiten van de publieke omroep. In 2012 bepleitten Volkskrant-hoofdredacteur Philippe Remarque en zijn collega van De Telegraaf, Volmer, in de Tweede Kamer nog een verbod op Joop.nl. Nu.nl tekende destijds op:

Volmer legde uit: “Als iemand op de NOS-site zit, zit hij niet op de website van de Telegraaf of de Volkskrant.” (…) Remarque voegde daaraan toe: “Joop.nl (Vara) is een directe concurrent van onze online opiniepagina’s.

De NOS-dienst is na een proefperiode sinds deze zomer definitief in de lucht.

NOS: Bezwaar media tegen NOS-video’s

Geef een reactie

Laatste reacties (18)