Laatste update 03 september 2019, 10:15
89

GroenLinks: Schiphol moet korte vluchten weren

Vluchten op afstanden korter dan 750 kilometer moeten voor het grootste deel worden vervangen door de trein. Dat schrijft GroenLinks-kamerlid Suzanne Kröger in haar initiatiefnota Luchtvaart op de rails.

Van de half miljoen jaarlijkse vluchten van en naar Schiphol valt 18 procent in de categorie korte vluchten. “Momenteel gaan er 60 vluchten per dag van Amsterdam naar Londen. Terwijl je er met de trein 3,5 uur over doet om in hartje centrum te staan”, schrijft Kröger.

Volgens het GroenLinks-kamerlid kan Schiphol niet blijven groeien. “De grenzen van klimaat, gezondheid en leefomgeving zijn bereikt.” Technologische innovatie, zoals elektrisch vliegen of schone kerosine, brengt daar ook in de komende jaren nog geen verandering in.

Kerosine-accijns en vliegtaks
Om reizigers te verleiden om de trein te nemen in plaats van het vliegtuig bepleit Kröger onder meer de invoering van een kerosine-accijns ‘op het niveau van de gemiddelde brandstofaccijns voor het wegverkeer’, in samenwerking met andere Europese landen. Daardoor kan de internationale trein makkelijker op prijs gaan concurreren met het vliegtuig.

Daarnaast vindt de GroenLinkser dat de door het kabinet voorgestelde vliegtaks van 7,50 euro per passagier ook moet gaan gelden voor passagiers die op Schiphol overstappen. Het huidige voorstel staat volgens haar “op gespannen voet met het feit dat de luchtvaart veel onnodige uitstoot en overlast zou kunnen voorkomen door juist zoveel mogelijk rechtstreeks te vliegen met zo min mogelijk stops en transfers”.

Cc-foto: Pixabay

Geef een reactie

Laatste reacties (89)