7

‘Grootste datadiefstal ooit lijkt marketingstunt’

Volkskrant zet vraagtekens bij datadiefstal door Russen ... Bedrijf dat melding maakte zou zelf schimmig zijn

Vorige week waarschuwde het bedrijf Hold Security voor Russische hackers. Deze zouden een miljard wachtwoorden en gebruikersnamen hebben buitgemaakt. Maar, zo schrijft de Volkskrant, Hold Security houdt er zélf dubieuze manieren op na. De krant stelt vraagtekens bij het bericht over de hackers en vraagt zich nu af of de Amerikaanse krant The New York Times, die het bericht naar buiten bracht, niet in een marketingtruc is getrapt.

Opmerkelijk is namelijk dat sinds de melding, niemand alarm heeft geslagen. Ook hebben geen gedupeerden zich gemeld, noch zijn er meldingen binnengekomen bij het ministerie van Veiligheid en Justitie over gekraakte databases.

Hold Security noemt het op de eigen website de ‘grootste datadiefstal aller tijden’, maar vooralsnog lijkt het erop dat er geen grote bedrijven zijn geraakt. Heel concreet wordt het ook niet, aangezien Hold Security niet wil zeggen welke bedrijven bestolen zijn en wat voor gegevens er precies zijn bemachtigd en hoe oud de data is. Bedrijven die willen weten of ze ook slachtoffer zijn geworden, moeten 120 dollar per jaar betalen.

Nicole Perlroth, auteur van het artikel in The New York Times, meent dat er echt sprake is geweest van grootscheepse datadiefstal. Tegenover de Volkskrant verklaart Perlroth:

In cybersecurity heeft elk bedrijf publicitaire redenen om naar buiten te treden. Maar ik ben blij dat ze het hebben gedaan, want de dreiging is reëel. Ik heb wachtwoorden van mijzelf gezien in die database, en die waren niet oud. En spam is wel degelijk schadelijk. Ondanks alle kritiek heeft niemand ons van fouten kunnen betichten.”

Matthijs Koot, veiligheidsexpert bij Madison Gurkha, is er toch niet zeker van. Volgens hem creëert Hold Security angst en biedt het bedrijf daarna een betaalde dienst aan die de angst kan wegnemen. “Dat riekt naar maffiapraktijken.”

De Volkskrant: Trapte New York Times in marketingtruc van het schimmige Hold Security?

Geef een reactie

Laatste reacties (7)