Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Handig! Zo verdwaal je nooit meer in het woud van keurmerken

  •  
28-03-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
ikkiesbewust.jpg
Milieucentraal start website om consumenten wegwijs te maken in de wereld van meer dan 90 duurzaamheidskeurmerken
Duurzaamheid is hip en dat blijkt ook wel. Producenten spelen in op wat de consument wil met als gevolg dat de afgelopen 1,5 jaar er in totaal ruim 90 duurzaamheidskeurmerken en logo’s bij zijn gekomen. In het woud van keurmerken kon je tot voor kort door de bomen het bos niet zien: wat welk keurmerk betekent, blijft vaak onduidelijk. Daar heeft Milieu Centraal iets voor gevonden. De voorlichtingsorganisatie is een website gestart waarop de consument wegwijs wordt gemaakt in de wereld van keurmerken.
Op de website staan alle keurmerken gerubriceerd. Je kunt ze vergelijken op het gebied van dierenwelzijn, milieuvriendelijkheid of eerlijke handel. Ook maakt Milieu Centraal korte metten met misleidende logo’s. Als voorbeeld noemt de organisatie blikjes tonijn met daarop het logo van een vrolijk ogende dolfijn met de begeleidende tekst ‘dolfijnvriendelijk gevangen’. “Er zijn zeker tien variaties van dit logo, waarvan slechts bij één sprake is van betrouwbare controle”, aldus Milieu Centraal. Bovendien stelt het dolfijnvriendelijke logo geen eisen aan overbevissing van tonijn, of aan bijvangsten van andere soorten.
Ook verwarrend of misleidend zijn keurmerken waarmee gangbare praktijken in Europa worden geclaimd. Denk hierbij aan ‘niet getest op dieren’  of ‘chloorvrij gebleekt papier’. Voor beiden geldt dat dit de norm is in Europa, de keurmerken zijn dus overbodig, de producten zijn immers niet onderscheidend ten opzichte van andere vergelijkbare producten.
Verder noemt Milieu Centraal ook het ‘ik kies bewust’-logo. Milieu Centraal schrijft :
De betekenis van het logo: Ik kies bewust blijkt onvoldoende duidelijk te zijn. Mensen denken dat het iets zegt over duurzaamheid of milieu, terwijl het gaat over gezondheid. Ook het logo van ‘Der Grüne Punkt’ blijkt verwarring op te leveren: mensen kunnen denken dat het product bestaat uit gerecycled materiaal, maar het vertelt alleen dat bedrijven voor de afvalscheiding en -verwerking hebben betaald.”
Wie de hele lijst bekijkt, valt op dat vooral op ‘eerlijke handel’ niet wordt gelet.

Meer over:

nieuws, groen
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.