58

Hardrijder stuit op meer files bij verhoging maximum snelheid

Auto wordt aantrekkelijker voor de snelheidsduivel als hij zijn gang kan gaan

Wanneer de maximum snelheid wordt opgehoogd naar 130 kilometer per uur, ontstaan juist meer files. Dat berekende het onderzoeksbureau CE Delft op verzoek van Milieudefensie. Met de ophoging van 120 naar 130 kilometer per uur groeit het verkeer op de snelwegen met 1,2 procent. Een tiende procent toename van het verkeer leidt volgens de verkeersdeskundigen al tot meer files.

Het nieuwe kabinet Rutte wil de maximumsnelheid ophogen naar 130 kilometer per uur, maar de conclusie van het rapport van CE Delft raadt dat af. Een hogere snelheid lost het file probleem niet op, veroorzaakt meer en ernstigere ongelukken, zorgt voor meer slijtage van wegen en geluidsoverlast.

Hard rijden is ook slecht voor het milieu. De CO2 uitstoot en de uitstoot van afvalstoffen neemt exponentieel toe met de snelheid. Wie 130 kilometer per uur rijdt, stoot 10 procent meer afvalstoffen uit dat wie 120 kilometer per uur rijdt. De jaarlijkse CO2 uitstoot zal daardoor met 300.000 ton toenemen.

Ook beïnvloed de ophoging van de maximumsnelheid het gedrag van de weggebruikers. Wie van hard rijden houdt, zal juist sneller de auto pakken, dan de trein menen de verkeersdeskundigen. Dat leidt er op de langere termijn toe dat meer mensen verder van hun werk gaan wonen. “Binnen een termijn van 10 jaar is dat effect volledig”, zeggen de onderzoekers.

Geef een reactie

Laatste reacties (58)