14

Heibel bij BBC over commerciële koers

Omroep wegens bezuinigingen op jacht naar winst ... Commercieel denken wordt onderdeel functioneringsgesprekken ... Vrees voor kwaliteitsvermindering ... Ook: Lees de gelekte email

Er is vrees dat de wereldberoemde onafhankelijkheid van de BBC te gronde wordt gericht. Reden is een gelekte email van de directeur BBC Global News aan alle medewerkers waarin wordt geëist dat ze met ideeën komen om inkomsten te genereren. Wie daar niet aan voldoet, riskeert z’n baan. De omroep moet van de conservatieve regering 20 procent bezuinigen.

De zaak komt aan het licht terwijl er al een onderzoek gaande is van de Britse variant van het Commissariaat voor de Media naar commerciële praktijken bij de BBC. Nieuws- en andere informatieve programma’s zouden zich inhoudelijk hebben laten beïnvloeden door commerciële belangen bij bedrijven. De omroep heeft reeds verontschuldiging aangeboden voor die praktijken.

Nu worden alle 2400 medewerkers van BBC Global News, inclusief de journalisten, gemaand na te denken over commerciële exploitatie van de informatievoorziening. Commercieel denken wordt onderdeel gemaakt van de functioneringsgesprekken bij de omroep, waar ook de BBC World Service onder valt. 

The Independent citeert journalisten die een teloorgang van de onafhankelijkheid vrezen nu commerciële belangen over de schouder meekijken. Ook worden zorgen geuit over de internationale berichtgeving van de omroep. Uit commerciële overwegingen kan die zich meer gaan richten op de voor adverteerders aantrekkelijke delen van de wereld. Bij een bezoek aan de BBC vorige week klaagde de Birmese oppositieleider en Nobelprijs-winnares Aung San Suu Kyi dat de berichtgeving van de World Service sterk is verminderd. Gedurende haar veertien jaar durende huisarrest was de BBC World Service een van haar belangrijkste informatiebronnen.

Het bewuste mailtje zoals gepubliceerd door The Independent:

From: Peter Horrocks

To: Global News All Staff
Subject: Global News’ Objectives

Importance: High

Dear all,

As we enter the appraisals period, I wanted to share with you Global News’ objectives for 2012/13. We have arranged the objectives under four key headings:
* Impact – stand-out journalism that no one else can deliver; reach new audience; develop our partnerships; creative renewal in WI
* Income – exploit new commercial opportunities; maximise the value we create with our journalism
* Innovation – increase capacity to adapt; move with our markets and our audiences
* Integration – increase pan-Global News approach to key regions; maximise benefits of working within One BBC.

I would like each of you to contribute to the delivery of these objectives […] Let us know if you have any ideas on how we can strengthen our commercial focus and grow income. […] These objectives apply to all parts of Global News: editorial and non editorial as no matter where you work, you can help meet these objectives.

Peter

The Independent: Shock at the BBC as reporters are told to start making money

Peter Horrocks: The BBC boss with a sharp shock for his reporters

cc-foto: Nick Jeffery

Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Geef een reactie

Laatste reacties (14)