36

Helft leraren vindt werkdruk te hoog

Vooral niet-lesgevende taken breken docenten op … Eén op de vier leraren heeft gezondheidsklachten gerelateerd aan het werk

Bijna de helft van de leraren in het basis- en voortgezet onderwijs vindt de werkdruk te hoog. Dat blijkt uit onderzoek van DUO Onderwijsonderzoek, schrijft NOS. Vooral docenten in de grote steden Amsterdam, Den Haag en Rotterdam en docenten in de bovenbouw van havo en vwo ervaren zeer hoge werkdruk.


Als oorzaken geven de leraren aan dat het vooral de niet-lesgevende taken zijn die hen opbreken. Zoals bijvoorbeeld correctiewerk, vergaderingen en mentoruren. Ook ervaren ze het niet zelf kunnen indelen en plannen van eigen werkzaamheden als een last. Eén op de vier leraren zegt gezondheidsklachten te hebben die vermoedelijk gerelateerd zijn aan het werk. Eén op de drie leraren komt naar eigen zeggen ’s ochtends niet uitgerust op zijn werk.

In andere arbeidssectoren ervaren medewerkers een veel lagere werkdruk. Onder overheidsmedewerkers en werknemers in de zakelijke dienstverlening zegt maar 12 procent de werkdruk te hoog te vinden. In de gezondheidszorg ervaart 15 procent een te hoge werkdruk.

Aan het onderzoek van DUO deden 1255 leraren mee uit het voortgezet onderwijs en 655 uit het basisonderwijs. Onder basisschooldocenten ervaart 84 procent een hoge of zeer hoge werkdruk. Van dat aantal vindt 41 dat onacceptabel. In het voorgezet onderwijs vindt 78 procent de werkdruk zeer hoog. Van dat aantal vindt 45 procent dit niet acceptabel.
NOS: Werkdruk leraren te hoog
Lees ook de opinie van Hester Macrander: ‘De werkdruk in het (basis-)onderwijs is echt te hoog’

Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Geef een reactie

Laatste reacties (36)