6

Hilfiger’s liefdadigheid blijkt schone schijn

'Een betere wereld, begint bij jezelf' ... Modemerk Hilfiger draait het om, maar werkt het?  

Modemerk Tommy Hilfiger wil via een liefdadigheidscampagne mensen bewust maken van de slechte situatie van kledingarbeiders in derdewereldlanden. Met een Twitter-actie roept ze consumenten daarom op een belofte te doen. Winnaars van de mooiste tweets winnen een reis naar het Afrikaanse Oeganda om daar milleniumdorpen bezoeken. Het lijkt een mooie actie. Echter, wat Hilfiger zelf doet om de situatie van eigen personeel te verbeteren houdt ze onder de pet.

Met de actie #makeapromise is op zich niets mis mee. Met de opbrengst van de Millennium Promise collectie worden Afrikaanse dorpen in nood uit de brand geholpen. Bovendien zijn campagnes die bewustwording moeten creëren alleen maar aan te moedigen, schrijft RankaBrand

Opmerkelijk is alleen dat Hilfiger zelf niet voldoende openheid van zaken wil geven. Wat het modemerk zelf precies doet om de situatie van eigen kledingmakers te verbeteren, blijft geheim. Vorig jaar kwamen 29 arbeiders van een Hilfigerfabriek in Bangladesh om het leven. De arbeiders zaten opgesloten in de ruimte waar brand uit was gebroken omdat de nooduitgangen niet open konden. Pas na druk van de Amerikaanse zender ABC zette Hilfiger haast achter een project voor een veiligere werkplek voor arbeiders. Of de werknemers ook hogere lonen hebben gekregen is niet duidelijk. 

Niet alleen in Bangladesh gaat het mis in de fabrieken. Ook in India en Indonesië weet Hilfiger haar werknemers niet te beschermen. Een groep Indiase arbeiders was ontslagen nadat ze zich bij een vakbond hadden aangesloten. Pas na twee jaar wist het modemerk de lokale partner zo ver te krijgen vakbondsvrijheid te respecteren.

Ook merkt Rankabrand op dat het modemerk zelf waarschijnlijk meer gaat verdienen aan de actie, dan er werkelijk voor de arme Millenniumdorpen wordt opgehaald. Iedere marketeer weet dat een slimme PR-stunt zichzelf ruimschoots terugbetaalt.

Rankabrand berekent:

Een cocktailparty in de PC Hooftstraat, advertenties in tramhaltes en bushokjes, reclamematerialen voor in de winkels, online marketing, een Twitter-competitie, een micro-website en Katie Holmes als boegbeeld; dit soort PR-campagnes zijn niet goedkoop. Reken maar op vele miljoenen euro’s. We schatten dat de PR-kosten hoger liggen dan er met de collectie wordt opgehaald om armoede in Afrika te bestrijden. Het levert vooral Tommy een goed imago op, want de Twitter actie gaat hard en de reacties zijn lovend.

Momenteel is er voor de actie 955,915 gedoneerd. RankaBrand hoopt toch dat mensen de actie blijven steunen. 

Wél willen we zien dat, als Tommy Hilfiger echt “in de hoop generatielange veranderingen op lange termijn teweeg te brengen,” de armoede in de eigen productieketens uitroeit. Door het bieden van leefbare lonen, veilige omstandigheden en volledige vakbondsvrijheid voor de mensen die werken in de Tommy Hilfiger fabrieken. Als het zover is, dan komen we graag nog eens langs voor een cocktail in de PC Hooftstraat.

Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook. Of abonneer je op de dagelijkse nieuwsbrief met een handig overzicht van nieuws en opinies.

Geef een reactie

Laatste reacties (6)