Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

'Hitlijsten op sterven na dood'

  •  
25-04-2012
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
55 keer bekeken
  •  
headphone300.jpg
Single Top 100 bepaalt niet langer populariteit artiest... Diensten als 22tracks en Spotify nemen gidsfunctie over
Was een top veertig notering vroeger nog de droom van iedere artiest, tegenwoordig maalt niemand er meer om. Blogs en gidsdiensten als Spotify en 22tracks hebben de gidsfunctie overgenomen en zetten hiermee hitlijsten buiten spel. De populariteit van een artiest is niet langer afhankelijk van zijn notering in de Top 100.
De Single Top 100 wordt opgesteld door Gfk Dutchcharts. Vroeger moest je voor een top tien notering zo’n tien à vijftienduizend exemplaren verkopen, tegenwoordig zijn dat er slechts vijfduizend. Zeggen die verkoopcijfers dan nog wel iets over de populariteit van een artiest? Volgens Maarten Steinkamp, directeur van CNR, het oudste platenlabel van Nederland, niet. Hij verklaart tegenover NRC.next: “Als populariteitsmeter is de Single Top 100 op sterven na dood.”
Het muziekaanbod is versnipperd. Steeds meer mensen kopen geen singles meer, maar beluisteren muziek via diensten als Spotify, Youtube, 22Tracks of 3voor12. Voor een notering in de Single Top 100 worden deze cijfers echter niet meegenomen.
NRC.next schrijft hierover:
Het aantal bezoekers van 22Tracks wordt niet meegerekend in de Nederlandse hitlijsten. Net zoals de hitlijsten óók geen rekening houden met clicks op YouTube, Soundcloud, Spotify of aandacht voor nummers op muziekblogs. De Single Top 100, die gebruikt wordt door de branche, zegt alleen iets over verkoop van losse nummers. Singles die het nog wel goed doen zijn opvallend vaak Nederlandstalige platen, gekocht door een oudere doelgroep.
Volgens Kees de Koning, directeur van Nederlands oudste hiphoplabel Topnotch, doet zo’n top honderd notering er niet echt toe, maar blijft hij gehandhaafd omdat er geen alternatief is: “Zolang er geen alternatief voor handen is, is de hitlijst de enige populariteitsmeter”. Toch is een plekje in zo’n lijst geen garantie voor succes en kan succes tegelijkertijd ook zonder zo’n plekje behaald worden. Zo kreeg de Amerikaanse rapper A$AP Rocky bijvoorbeeld een plantendeal bij Sony ter waarde van drie miljoen euro, zonder ooit in een hitlijst te hebben gestaan.
Overigens, wie per se in de top tien terecht wil komen, kan dit door makkelijk gesjoemel. Steinkamp deed onlangs uit de doeken dat je simpelweg zelf veel singles in winkels en online kunt opkopen. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je niet te veel singles in één keer opkoopt omdat het dan opvalt en Gfk Dutchcharts dan op onderzoek uitgaat.
cc-foto: 4ELEVENimages

Meer over:

leven, nieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.