53

H&M-baas vreest het Greta-effect, haalt uit naar klimaatbeweging

Karl-Johan Persson, CEO van H&M, is het zat dat consumenten worden aangesproken op milieuverwoestend gedrag. Hij vreest dat de klimaatbeweging er op uit is gedrag te verbieden. De klimaatbeweging, die een enorme impuls heeft gekregen door activiste Greta Thunberg, gaat grotendeels over het stoppen van dingen, zegt de manager H&M in een interview met Bloomberg. “Stop met consumeren, stop met vliegen. Dat kan inderdaad een kleine invloed hebben op het milieu maar het zal vreselijke sociale gevolgen hebben,” verklaarde Persson. Hij stel dat de uitroeiing van armoede net zo belangrijk is als het redden van het klimaat. “Daarom moeten we meer banen scheppen en hebben we economische groei nodig.”

De mode-industrie komt steeds meer onder vuur te liggen vanwege de hoge milieukosten. Tien procent van de uitstoot van broeikasgassen wordt er door veroorzaakt. De industrie verbruikt meer energie dan luchtvaartmaatschappijen en rederijen bij elkaar. Voeg daarbij de slechte arbeidsomstandigheden en de verspilling waarmee vooral fast fashion gepaard gaat. De kritiek komt niet van de minsten. De Economische Commissie voor Europa zegt dat een deel van het probleem is de consumenten kleding in hoog tempo ‘verbruiken’ en dat daardoor een ‘noodsituatie’ aan het ontstaan is voor zowel het milieu als de maatschappij.

Persson stelt dat H&M een van de grootste afnemers van gerecycled katoen is en dat het bedrijf er aan werkt andere producten, zoals oude visnetten ook te gaan hergebruiken. Volgens de CEO is innovatie een betere manier om klimaatverandering tegen te gaan dan consumptievermindering.

cc-foto: Garry Knight

Geef een reactie

Laatste reacties (53)