7

Hoe led-verlichting je koopgedrag beïnvloedt

Vers eten wordt niet langer blootgesteld aan stralingswarmte ... Tegen de klok in laten winkelen en andere supermarkttrucs

Supermarkten zijn niet alleen maar winkels, het zijn zorgvuldig uitgekiende plekken waar alle aspecten van de jager-verzamelaar die de mens nog steeds is, worden beïnvloed om het koopgedrag te stimuleren.

Albert Heijn 5
Supermarktketens doen uitgebreid onderzoek naar de gedragingen van klanten. Zo blijkt dat klanten blij en hebberig worden als ze verse groenten en fruit zien. Die staan daarom meestal direct bij de ingang om het koopgedrag op te wekken.

Daarbij is de laatste jaren een belangrijke innovatie toegepast met onverwachte gevolgen. Om de energiekosten terug te brengen zijn supermarkten massaal overgestapt op zuinige led-lampen. Die blijken echter nog meer veel meer voordelen te hebben. Omdat led-lampen amper warmte afgeven blijven de producten die ze beschijnen langer fris en vers waardoor de voedingskwaliteit hoger is. Bovendien zien ze er door het koele licht ook beter uit waardoor ze voor de consument aantrekkelijker worden.

Uit klantenresearch komen wel meer verrassende aspecten naar boven. Zo bleek uit Amerikaans onderzoek dat klanten die tegen de klok in door de winkel lopen voor gemiddeld twee dollar meer kochten. Mensen die snel even iets kopen geven ook meer uit dan mensen die langer in de winkel blijven. Dat leidt er toe dat basisbehoeften zoals brood niet meer achterin de winkel worden verstopt. Overigens houden mensen er niet van de klassieke winkelpaden met aan beide zijden schappen te betreden. Daarom worden aanbiedingen aan de koppen van de schappen geplaatst.

The Age: Supermarket chains have lab stores observing shoppers’ behaviour

cc-foto: Stadsarchief Breda

Geef een reactie

Laatste reacties (7)