Laatste update 09:04
42

Homofoben in paniek wegens reclamecampagne Suitsupply

Kledingfabrikant Suitsupply raakte in korte tijd duizenden volgers kwijt na de start van een reclamecampagne waarin twee met elkaar zoenende mannen te zien zijn. Dat meldt NRC waarvan de redactie heeft bijgehouden hoe Instagram-volgers reageerden op de reclame.

Sinds de campagne woensdagmiddag gelanceerd werd is het bedrijf in rap tempo volgers verloren op Instagram. Toen NRC keek om 17.30 uur waren het er nog 360.000, drie uur later drieduizend minder. Volgens Suitsupply zijn ze inmiddels al meer dan 10.000 volgers verloren. Volgers reageren ronduit homofoob, of stellen dat de winkel de homo-emancipatie misbruikt om zijn product aan de man te brengen. Anderen zijn juist positief: het zou een mooie poging zijn om homo-emancipatie wereldwijd onder de aandacht te brengen.

Inmiddels is het aantal volgers gedaald tot 355.000. Volgens het bedrijf zelf is de campagne een logisch vervolg onderdeel op eerdere reclameuitingen. Die zouden als thema ‘de aantrekkingskracht tussen mensen’ hebben. Daar was niet iedereen van overtuigd. Zo was er forse kritiek op het seksistische karakter van foto’s waarop halfnaakte vrouwelijke modellen zich onderworpen aan een man in pak.

Het bedrijf beweert dat de campagnes niet gericht zijn op provoceren. Tegen de campagnes zijn in het verleden klachten ingediend bij de Reclame Code Commissie, meestal won het bedrijf de procedures maar in een enkel geval volgde een veroordeling.

New Spring Summer 2018 | Find Your Perfect Fit

Een bericht gedeeld door Suitsupply (@suitsupply) op

Geef een reactie

Laatste reacties (42)