Laatste update 16:08
95

Homohaat in Nederland: posters van zoenende mannen bespuugd, beplakt en vernield

Het pakkenmerk Suitsupply staat erom bekend graag te provoceren met hun campagnes. Na jaren van verontwaardiging over posters waarop vrouwen als onderdanig, seksobject of hoofdeloos speeltuig werden afgebeeld is het bedrijf nu een andere, progressievere weg ingeslagen en worden Nederlandse bushokjes dit jaar massaal gesierd met zoenende mannen in pak.

Ondanks de tolerante waarden die Nederland zichzelf graag toedicht, schoot het beeld velen in het verkeerde keelgat. Na de lancering van de campagne ontvolgden tienduizenden mensen Suitsupply op sociale media en door het hele land werden posters vernield. In Kardinge (Groningen), Vlaardingen (Zuid-Holland) en Utrecht werden verschillende abri’s vernield, bespuugd of met tape beplakt om het zicht op de zoenende mannen te ontnemen.

Update 15.30 uur:
De afgelopen dagen zijn van meer dan dertig abri’s met posters van de nieuwe campagne van kledingmerk Suitsupply de ruiten ingegooid. Nog eens vele tientallen billboards en bushokjes door het hele land werden beklad of met tape afgeplakt. Dat meldt de CEO van Suitsupply, Fokke de Jong, dinsdag op Nu.nl:

We hadden best heftige reacties verwacht, maar niet in deze mate. En zeker niet in Nederland… Veel mensen vragen ons hoe ze deze posters aan hun kinderen moeten uitleggen, dat zijn vragen die we nooit krijgen als we een erotisch geladen poster met een man en een vrouw gebruiken.

Afbeelding via Twitter

Geef een reactie

Laatste reacties (95)