20

Hotel-site Booking misleidt klanten

Site liegt over schaarste aan kamers om consumenten tot reservering te dwingen ... Tip: Zo boek je wel goedkoop

“Het zijn de laatste!” Als een marktkoopman dat roept dan weet je dat het een verkooptruc kan zijn maar die praktijk doet zich nu ook voor bij sites die pretenderen objectieve informatie te geven. Terwijl de gebruikers dat niet weten.

De site Booking.com waar reizigers gemakkelijk beschikbare hotelkamers kunnen zoeken en reserveren, houdt bezoekers voor het lapje door bij bepaalde hotels te doen alsof alle kamers bijna verhuurd zijn. De praktijken van de dienst, die ooit door de Nederlander Geert-Jan Bruinsma werd opgericht maar inmiddels in Amerikaanse handen is, zijn veroordeeld door de Reclame Code Commissie. Kassa schrijft:

De Reclame Code Commissie oordeelde dat kreten als ‘we hebben nog 1 kamer vrij!’ misleidend zijn omdat de website niet duidelijk maakt dat klanten mogelijk nog kamers kunnen krijgen via andere boekingssites of de website van het hotel zelf. Hierdoor wordt onterecht de indruk gewekt dat klanten haast moeten maken met boeken om een kamer te kunnen krijgen. 

Hotel CaliforniaDagelijks worden er meer dan een half miljoen kamers via de dienst geboekt. De dienst laat de prijs overigens van meer factoren afhangen. Bijvoorbeeld de populariteit van de kamers en de tijd die rest totdat de kamer bezet moet zijn. 

Booking verdient geld aan provisie over de reserveringen. Volgens hotels is het altijd goedkoper om direct bij het hotel te boeken. Telefonisch werkt nog steeds het beste. Tip: even vragen of er een ‘speciaal’ tarief is.

Geef een reactie

Laatste reacties (20)