23

‘IKEA buit chauffeurs uit’

Volkskrant beticht meubelgigant van sociale dumping ... Arbeidsinspectie onderzoekt de zaak

IKEA zet goedkope chauffeurs in uit Slowakije en omzeilt daarbij de Nederlandse wetgeving voor transport. Dat meldt de Volkskrant op basis van documenten die zij in handen heeft. De meubelgigant laat de Nederlandse winkels vanuit België bevoorraden. Die besteedt het transport uit aan een Slowaakse dochteronderneming die een Slowaaks uitzendbureau inhuurt. Op papier klopt het, maar in de praktijk worden de regels overtreden.

Zo meldt de Volkskrant dat de Oost-Europese chauffeurs volgens de Europese wet veel te veel ritten maken in Nederland. Ook worden ze onderbetaald. Een Slowaakse chauffeur verdient 420 euro netto per maand, zo blijkt uit contracten die in handen zijn van de Volkskrant.

Terwijl een ervaren Nederlandse chauffeur uitkomt op een netto salaris van 3.000, komt de Slowaakse chauffeur op een bedrag van 1.300 euro na het opkrikken van het loon door onkostenvergoedingen. En daarvoor betalen ze ook nog eens een hoge prijs. Veelal wonen ze maanden in hun vrachtwagen. Ze zouden minimaal een weekend in de veertien dagen buiten hun vrachtwagens overnachten.

Vakbond FNV heeft vanwege de praktijk een klacht ingediend bij de inspectie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Niet alleeen IKEA, maar ook andere bedrijven in Europa zijn steeds meer op zoek naar goedkope transportconstructies. De exacte cijfers ontbreken nog, maar volgens de FNV gaat het om vele duizenden chauffeurs.

Werkgevers en vakbonden hekelen al jaren de gang van zaken in de transportbranche. Er wordt volgens hen te weinig geïnspecteerd. Nederlandse werkgevers klagen al een aantal maanden over de huidige praktijken. Ze lopen naar eigen zeggen miljoenen mis omdat ze niet dezelfde trucs kunnen uithalen als buitenlandse concurrenten.

IKEA heeft aangegeven de eigen zaak onderzocht te hebben, maar dat er geen onrechtmatigheden zijn aangetroffen. Een woordvoerder uit Zweden laat weten dat er ook steekproeven onder de chauffeurs zijn genomen.

We kennen de problematiek en hebben daarom onze gedragscode uitgebreid naar het transport. We vinden het belangrijk dat onze producten op goede en eerlijke voorwaarden worden gemaakt en geleverd.

 cc-foto: Kim Piper Werker

Geef een reactie

Laatste reacties (23)