Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Inspectie voor de Gezondheidszorg faalt

  •  
31-03-2012
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
BNNVARA fallback image
Honderden klachten stromen binnen bij Nationale Ombudsman: patiënten worden niet serieus genomen
De Inspectie voor de Gezondheidszorg neemt patiënten vaak niet serieus. Met ernstige meldingen wordt vaak weinig gedaan: de inspectie durft niet door te bijten en werkt bijzonder traag. Dat blijkt uit de honderden klachten die binnengekomen zijn bij het meldpunt van de Nationale Ombudsman en TROS Radar.
Begin dit jaar werd het meldpunt opgezet nadat de inspectie onder vuur kwam te liggen in de zaak van baby Jelmer. In het UMC Groningen raakte het jongetje gehandicapt. In de nasleep maakte de inspectie grove fouten.
Maandag wordt het zwartboek dat is opgesteld met 334 klachten in de uitzending van TROS Radar aan minister Schippers aangeboden.
De Nationale Ombudsman zegt in de Volkskrant:
Om met baby Jelmers moeder te spreken: als je vertrouwt op iets wat er niet is, dan kun je misschien beter helemaal geen inspectie hebben. Dan wéét je tenminste dat het er niet is.” De inspectie deinst er vaak voor terug door te pakken. “Jaarlijks dient ze minder dan twintig klachten in bij het tuchtcollege; een onverklaarbaar laag aantal. Ook laat ze zaken te lang duren, om vervolgens te zeggen: het heeft te lang geduurd, we staken de zaak.”
De inspectie wil nog niet reageren op het zwartboek, zo meldt de Volkskrant. Volgens hoogleraar gezondheidsrecht Johan Legemaate daarentegen wordt ten onrechte van de inspectie verwacht dat ze individuele zaken aanpakt. “Dat is niet reëel; ze moeten toezicht houden op het systeem. Het klopt dat patiënten nu soms in de kou staan, maar een onafhankelijke instantie voor individuele klachten zou beter zijn”, aldus Legemaate.
John Beer, letselschade-advocaat, verklaart in dezelfde krant:
De inspectie heeft ooit besloten toezicht op afstand te houden. Slachtoffers moeten het eerst met het ziekenhuis zelf oplossen, via de klachtencommissie, maar dat leidt vaak tot grote teleurstellingen.
cc-foto: bw14
Volg Joop op Twitter , vind Joop leuk op Facebook. Of abonneer je op de dagelijkse nieuwsbrief met een handig overzicht van nieuws en opinies.

Meer over:

leven, nieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.