24

Jongeren bereid privacy op te geven voor baanzekerheid

Trend: Steeds meer werkgevers monitoren jongeren via sociale media. Professor organisatiepsychologie: 'Privacy inruilen voor baanzekerheid is naïef'

Eén op de drie jongeren vindt het geen probleem als zijn werkgever toegang heeft tot zijn sociale media pagina’s. Daarvoor in de plaats zouden ze dan wel meer baanzekerheid terug willen.

Adviseurs van onderzoeksbureau PwC interviewden 10.000 werknemers en 500 personeelsbeleid adviseurs. Zij menen  dat hun persoonlijke informatie op sociale media als Twitter en Facebook goed bruikbaar is voor hun werkgever. Die zou daardoor bijvoorbeeld beter kunnen begrijpen wat hun motivatie is voor het werk wat ze doen, wat hun drijft om van baan te wisselen en inzicht krijgen in hun welzijn waardoor ziekteverzuim tegengegaan kan worden.

PwC voorspelt dat in de toekomst steeds meer werkgevers hun werknemers bespieden via sociale media. De onderzoekers constateerden dat hoe jonger de werknemers zijn, de meer bereid ze zijn om hun persoonlijke informatie te delen. Van de Y-generatie deelt maar liefst 36 procent hun profiel met de werkgever.

Cary Cooper, hoogleraar organisatiepsychologie en gezondheid van de Lancaster Universiteit maakt zich zorgen over de naïviteit van jongeren. In The Guardian zegt hij:

Het is naïef om te denken dat je je privacy kunt inruilen tegen baanzekerheid. Daarnaast zie ik echt geen enkele manier waarop deze ontwikkeling leidt tot een betere motivatie en welzijn voor een werknemer.

Cooper vindt het monitoren van sociale media door werkgevers vooral een slinkse manier om er achter te komen wat werknemers denken en doen. “Het is zo klaar als een klontje dat het gaat om een infiltratie in de persoonlijke levenssfeer.”

The Guardian: Sociale media monitoring by employers

cc-foto: Heather Buckely

Geef een reactie

Laatste reacties (24)