Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Joop-café: De beste tv-series en waarom media neonazi's kritiekloos interviewen

  •  
01-12-2017
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
joyceenhasna
In het Joop-café spreekt Francisco van Jole deze week met Joop-redacteuren Joyce Brekelmans en Hasna El Maroudi. Ze komen onder meer te spreken over hun favoriete televisieseries. Mede dankzij nieuwe distributiemogelijkheden behandelen de podcasts steeds vaker maatschappelijke thema’s. Ook zijn de makers niet standaard witte mannen, waardoor de thema’s ook vanuit nieuwe invalshoeken worden belicht.
Eén van de programma’s die door Hasna El Maroudi wordt genoemd is ‘She’s Gotta have it’, een adaptatie van de gelijknamige film van Spike Lee uit 1986. Een serie waarin een groot aantal thema’s voorbijkomen: van seksisme tot racisme en gentrificatie. In de serie start de hoofdpersona Nola Darling na een aanranding op straat de #MyNameIsIsn’t-campagne waarin ze duidelijk maakt dat ze niet nageroepen wenst te worden, maar als een gewoon mens behandeld wil worden.
Op Netflix komt een hele reeks series voorbij waarin hedendaagse thema’s scherp worden neergezet. Van Orange is the New Black tot Dear White People. Daar wordt nu She’s Gotta Have It aan toegevoegd. Maar niet alleen in fictie; de organisatie heeft nu een video gelanceerd waarin de campagne ook in het echte leven wordt ingezet.
Daarnaast spreken Van Jole, Brekelmans en El Maroudi ook over de merkwaardige houding van media tegenover extreemrechts. Neo-nazi’s worden kritiekloos geïnterviewd en verderfelijke ideeën krijgen amper kritisch weerwoord. Hoe kan dat?
Beluister de podcast hierboven, via de site van NPO Radio 1 ( RSS-feed ). Of via iTunes en abonneer je.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.