27

‘Journalisten zijn lakse honden’

Hoofdredacteur RTL Nieuws Harm Taselaar in een debat over kwaliteitsverlies bij de Nederlandse journalistiek

Nieuwsmedia gaan steeds oppervlakkiger te werk. De zachte, populaire nieuwsitems krijgen steeds meer ruimte, en het harde nieuws wordt versimpeld. Dat was het harde oordeel van NRC-columnist Bas Heijne enige tijd geleden. Het was aanleiding voor RTL om dinsdagavond een debat te voeren over de kerntaken van de journalistiek. In Hilversum kruisten de hoofdredacteuren Marcel Gelauff (NOS), Harm Taselaar (RTL Nieuws), Peter Vandermeersch (NRC) en Philip Remarque (Volkskrant) de degens. Over de discussie kon tegelijkertijd worden getwitterd onder vermelding van #geefonsfeiten.

Door redactie Joop

Omdat zijn column in het NRC Handelsblad de aanleiding is voor de avond leidde Bas Heijne dinsdagavond het debat ook in:

De verkleutering verspreidt zich als een gebroken ei over het nieuws: steeds meer items worden op een kinderachtige manier gebracht, alsof je tegen een 100-jarige praat.

Maken de nieuwsmedia zich schuldig aan het ‘opleuken’ van het nieuws? Hebben ze te weinig aandacht voor de harde feiten en journalistiek onderzoek? Waarom krijgt zoiets als de scheiding van voetballer Rafaël van der Vaart zoveel aandacht van álle media? Terwijl, zoals Joop eerder beschreef, bijvoorbeeld bij de NOS het buitenlandse nieuws er soms bekaaid vanaf komt? 

Defensief
De heren hoofdredacteuren zijn de hele avond vooral bezig de kritiek op handige wijze te pareren. Argumenten als ‘daar herken ik me niet in’, ‘dat is slechts één voorbeeld’ en ‘je moet keuzes maken’ scheppen het beeld dat de boegbeelden van de Nederlandse pers de kritiek niet serieus nemen. Een enkele keer wordt plichtmatig erkend ‘dat hebben we toen fout gedaan’.

Een vraag uit het publiek over de ‘hyperigheid’ van de Nederlandse pers wordt door Volkskrant-hoofdredacteur Remarque weggewoven:

Klachten over hypes komen vooral van mensen die te veel media consumeren. Als je in de Kalverstraat allemaal winkels in loopt die spijkerbroeken verkopen, dan denk je ook: wat worden er veel spijkerbroeken verkocht.”

Wie #geefonsfeiten op Twitter volgde zag dat de houding van de hoofdredacteuren niet werd gewaardeerd:

Lakse honden
Harm Taselaar maakt het wel heel bont. Als hoofdredacteur van RTL Nieuws speelt hij een thuiswedstrijd, met zijn adjunct Pieter Klein als debatleider. Taselaar wijt een tekort aan journalistieke kwaliteit en diversiteit – want dat is er blijkbaar wel – aan gemakzucht bij (zijn) journalisten. “Journalisten zijn lakse honden”, wordt de uitspraak van de avond. Waarop de andere hoofdredacteuren antwoorden: Dat herken ik niet.

Voor RTL-journalist Roel Geeraerdts was het wellicht een aparte gewaarwording:

Nieuwe media?
Wat op Twitter ook als enorme miskleun wordt ervaren is dat het debat niet online te volgen is.

Bij het publiek en voor de Twitter-volgers bevestigen de mainstream media opnieuw dat ze van nieuwe media geen kaas hebben gegeten:

Geef een reactie

Laatste reacties (27)