107

‘JSF alleen geschikt voor kamikaze-actie’

Update: Hennis: 'Uitstellen kon niet langer' ... Kabinet besluit tot aanschaf 37 JSF-toestellen... Onthutsend verhaal in Vanity Fair: JSF kan nog geen bom gooien...

De kogel is door de kerk. Het kabinet gaat definitief over tot de aanschaf van 37 JSF-toestellen als opvolger van de F16. Het besluit moet nog worden goedgekeurd door de Tweede en Eerste Kamer. De parlementariërs doen er, vóór ze instemmen met de aanschaf, goed aan eerst het onthutsende verhaal te lezen dat Vanity Fair deze week publiceert over de JSF.

Updates onderaan artikel

Het Amerikaanse blad deed diepgaand onderzoek en komt met een gedetailleerde opsomming van alles wat er mis ging en mis is met dit prestigeproject. Vanity Fair schrijft:

Toen het programma in oktober 2001 van start ging had het (Amerikaanse, red.) ministerie van Defensie plannen om 2852 toestellen aan te schaffen voor een totaal bedrag van 233 miljard dollar. De eerste vliegtuigen zouden in 2010 gevechtsklaar zijn. De ontwikkeling van het toestel ligt inmiddels zeven jaar achter op schema (…) het Pentagon gaat nu zeventig procent meer betalen voor 409 toestellen minder.

Hoewel de Amerikaanse marine bij hoog en bij laag blijft beweren dat zij in 2015 als eerste gevechtsklare JSF-toestellen heeft, is dat volgens vriend en vijand onmogelijk. Vanity Fair citeert een ‘deep throat’, opgevoerd onder de naam ‘Charlie’, iemand die een decennium lang betrokken was bij het JSF-project:

De enige militaire missie die deze toestellen nu kunnen uitvoeren is een kamikaze actie. Ze kunnen nog geen enkele bom afwerpen, ze kunnen geen enkel luchtgevecht uitvoeren. Ze kunnen alleen vliegen bij mooi weer en niet in situaties waar de piloot moet terugvallen op zijn instrumenten. De JSF,  ons nieuwste en beste gevechtsvliegtuig, mag op dit moment nog niet vliegen in weerscondities die een Cesnaatje van 60.000 dollar wel aankan.

Het meest bizarre aan het hele verhaal is dat Lockheed Martin inmiddels al 78 toestellen gebouwd heeft, terwijl de testfase nog niet is afgerond. Elke keer dat een fout in het ontwerp wordt ontdekt, moeten dus alle 78 toestellen opnieuw worden aangepast. En toch gaat het bouwen gewoon door. Zo bleek de radar-absorberende bekleding, nodig om de JSF zijn stealth-kwaliteiten te geven, niet tegen de hitte te kunnen die ontstaat zo gauw de JSF sneller dan het geluid vliegt. Gevolg: op dit moment mag het toestel niet harder dan een doorsnee passagiersvliegtuig. Een deskundige in Vanity Fair:

Iedereen weet dat hoe harder een vliegtuig gaat, hoe warmer de buitenkant wordt. Het enige wat ze hadden moeten doen was een klein stukje van de bekleding testen in een oven. Maar nu zit dat spul dus op toestellen die al helemaal klaar zijn.”

En zo deugt er nog veel meer niet. De software is bij lange na nog niet af en de de state of the art helm (500.000 dollar per stuk!) zorgt nog steeds voor problemen. De huidige baas van het hele project, generaal Christopher C. Bogdan, erkent in Vanty Fair de problemen:

Ik heb een lijst van 50 onderdelen die veel vaker kapot gaan dan we hadden verwacht. En ik spendeer nu miljoenen dollars om elk onderdeel na te lopen en te kijken: moeten we dit opnieuw ontwerpen, moeten we het door iemand anders laten maken, of is er een manier om het simpel te laten repareren?”

Volgens Bogdan is de ellende terug te voren op jarenlange miscomunicatie tussen het Pentagon en de bouwer, Lockheed Martin.

We hebben Lockheed algemene opdrachten meegegeven, van dit en dit moet het vliegtuig ongeveer kunnen, zonder de benodigde details. En de afgelopen twaalf jaar hebben we ontdekt dat zij een heel andere visie op het contract hadden dan wij. Dan zeiden wij: ‘Nee hij moet x, y en z kunnen. Niet alleen z.’ Dan zeiden zij: ‘Maar dat hebben jullie ons niet verteld. Jullie hebben alleen gezegd dat hij iets moest doen als z.’

Update 20.10
Minister Hennis-Plasschaert vertelt op BNR dat het kabinet niet langer kon wachten met het maken van een keuze over de JSF. “Langer uitstellen kon niet meer”, aldus de minister.
Enerzijds worden er kapitalen uitgegeven aan de aanknoop van de gevechtsvliegtuigen, anderzijds wordt flink bezuinigd op defensie. Zo moeten er bijvoorbeeld drie kazernes dicht, waardoor er tenminste 2400 mensen hun baan verliezen. Maar, zo benadrukt de minister: “Dit is echt de laatste bezuinigingsronde.” Laat haar collega, minister van Financiën, Jeroen Dijsselbloem daar nu net niet zo overtuigd van te zijn als zij is.

Vanity Fair: Will It Fly?

cc-foto: Cherry Point

cc-foto: DVIDSHUB

Geef een reactie

Laatste reacties (107)