28

Kabinet wil van ProRail weer staatsbedrijf maken

Er komt een einde aan de zelfstandigheid van ProRail. Om de toezicht op het voortdurend blunderende bedrijf te verscherpen, is ‘het kabinet voornemens ProRail om te vormen tot een publieke uitvoeringsorganisatie’. Dat staat te lezen in een conceptreactie van het kabinet op de Fyra-enquête die dit weekend door RTL Nieuws naar buiten werd gebracht.

Het kabinet wil dit jaar nog beslissen in welke vorm ProRail verdergaat. Er bestaat de mogelijkheid dat het bedrijf als zelfstandig bestuursorgaan doorgaat, maar het zou ook zo kunnen zijn dat elke zelfstandigheid wordt afgenomen en ProRail een overheidsdienst wordt. Die laatste mogelijkheid zou het meeste politieke draagvlak hebben. In dat geval zou ProRail als een Rijksspoordienst direct onder het ministerie van Infrastructuur en Milieu vallen.

Het zelfstandig laten opereren van ProRail lijkt niet voor de hand te liggen. ProRail is al enkele jaren een zelfstandige organisatie, wat zowel financieel als organisatorisch een fiasco is gebleken. Het bedrijf kampt met flinke tekorten voor toekomstige projecten en ook de voortdurende problemen met sporen, wissels en bovenleidingen zorgen voor flink wat frustratie bij reizigers, vervoerders en politici. Zo’n 40 procent van alle treinuitval komt op het conto van ProRail.

Een woordvoerder van ProRail laat desgevraagd aan de Volkskrant weten de status van het document niet te kennen en verwijst door naar het ministerie. Ook daar wordt geen commentaar op de gelekte conceptreactie gegeven, ‘omdat er nog geen besluit is genomen’.

Komende maand wordt de definitieve reactie van het kabinet naar de Kamer gestuurd. Volgens ingewijden is de kans echter klein dat er nog een verandering in het kabinetsstandpunt zal komen. ProRail kreeg er bij de Fyra-enquête stevig van langs voor de rol die het bedrijf speelde bij de introductie van de aan alle kanten mislukte Italiaanse hogesnelheidstrein.

Door ProRail de zelfstandigheid te ontnemen, hoopt het ministerie van Infrastructuur en Milieu behalve de prestaties, ook de financiën op orde te krijgen. De komende twee jaar houdt ProRail weliswaar geld over, maar dat is vanwege uitgestelde projecten. Tot 2028 is op de begroting een tekort te zien van maar liefst 475 miljoen euro.

Bronnen: Volkskrant, AD
cc-foto: Arjan Almekinders

Geef een reactie

Laatste reacties (28)