75

Kamer onvolledig ingelicht door minister over risico’s stint

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat (VVD) heeft essentiële informatie over de veiligheid van de stint verzwegen. Dat blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws. Bij het informeren van de Tweede Kamer heeft de minister selectief passages gedeeld uit een nog geheim rapport van het Nationaal Forensisch Instituut (NFI). Daardoor leek gebruik van de stint vele malen onveiliger dan het in werkelijkheid is.

Na het rampzalige ongeluk in Oss eind september werd al gauw door de minister besloten dat per direct geen enkele stint nog de weg op mocht. Als gevolg daarvan kwamen veel kinderopvangorganisaties in moeilijkheden omdat zij van de ene op de andere dag geen manier meer hadden om kinderen te vervoeren. Kosten voor alternatief vervoer is in veel gevallen doorberekend aan de ouders. Na bestudering van zowel de brief van de minister aan de Kamer, als het volledige NFI-rapport, blijkt dat het schrappen van alle stints onnodig was.

In totaal zijn er in Nederland 3500 stints in gebruik. Slechts bij een klein percentage daarvan is sprake van een potentieel veiligheidsprobleem. Volgens de informatie die Van Nieuwenhuizen deelde kunnen stints op hol slaan, waarna de bestuurder van de kar machteloos is daar nog iets aan te veranderen. Iets wat al eerder door de fabrikant werd ontkend. Een cruciale aanvulling op het mogelijk op hol slaan van een klein percentage stints uit het NFI-rapport is: ‘Pas door het loslaten of volledig terugdraaien van de gashendel (kan) de snelheid van de stint eenvoudig worden teruggebracht naar nul’.

Wat de minister, die zich baseert op verslagen van haar Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), ook onvermeld liet, is dat het potentiële veiligheidsprobleem in een del van de stints grotendeels al was verholpen. De Kamer kreeg te horen dat bij ongeveer 500 stints de veer in de gashendel kon afbreken, wat als gevolg heeft dat de kar op hol slaat. Daarbij werd niet gezegd dat het overgrote deel daarvan al was vervangen, ook bij de kar betrokken bij het dodelijke ongeluk in Oss.

Donderdag dient in Utrecht een kort geding dat door een kinderopvangcentrum in Almere is aangespannen tegen het besluit van de minister. Die wil van de rechter weten of de minister niet te overhaast heeft gereageerd en daarbij onvoldoende rekening heeft gehouden met de kinderopvangorganisaties. Ook dient het kort geding om de vraag of het verbod juridisch in orde is en of de aangedragen bewijsvoering van het ILT wel solide is. Het onderzoek van RTL Nieuws kan grote gevolgen hebben voor de uitkomst van het kort geding.

Beeld: ANP

Geef een reactie

Laatste reacties (75)