Foodwatch: 'Het is tijd voor meer eerlijkheid en transparantie over voedsel'
Actimel van zuivelfabrikant Danone verdient volgens Nederlandse consumenten het Gouden Windei. Dat is de prijs die Foodwatch uitreikt aan de grootste misleider onder fabrikanten van levensmiddelen.
Ruim een derde van de stemmen in de online verkiezing ging naar het ‘weerstandsverhogende’ yoghurtdrankje. De Nederlandse directeur van Danone heeft volgens Foodwatch de prijs geweigerd.
In totaal is er 14.319 keer gestemd op vijf producten met misleidende marketing, waarvan 5.297 keer op Actimel, oftewel 37% van de stemmen. Knorr Vie haalde 21%, Vitamin Water van Heineken 17%, Mona Yoki Drink Aardbei 14% en Active O2 10%.
Sinds januari onderzocht Foodwatch dertien producten waarbij duidelijk sprake zou zijn van misleidende of verhullende reclame. Een jury van VARA’s consumentenprogramma Kassa heeft daaruit de vijf grootste misleiders genomineerd. Eerder deze maand is de webverkiezing gehouden.
In 2009 is door Foodwatch Duitsland eenzelfde verkiezing georganiseerd, waarbij Actimel ook als winnaar uit de bus is gekomen. Bart van Opzeeland (Foodwatch) meldt:
“Consumenten hebben laten horen dat zij deze praatjes niet langer accepteren. Het tijd is voor meer eerlijkheid en transparantie over eten.”