Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

KLM-miljarden naar oliehandelaren en belastingontwijkers

  •  
30-04-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
353 keer bekeken
  •  
klm

© cc-foto: jacqueline macou

In zijn tv-toespraak tot de natie van 16 maart noemde Mark Rutte KLM een “nationaal icoon”, zijn partijgenote Cora van Nieuwenhuizen (minister van Infrastructuur) beloofde “alles te doen” om de luchtvaartmaatschappij overeind te houden en minister van Financiën Wopke Hoekstra kondigde aan 2 tot 4 miljard euro in het bedrijf te steken.
Maar waar gaat dat geld eigenlijk naartoe? Follow The Money zocht het uit en concludeert dat de staatssteun “niet gaat naar het behoud van werkgelegenheid”. “Het geld gaat naar oliehandelaren en leasemaatschappijen.”
Hoewel het brandstofgebruik van KLM door de coronacrisis enorm is gedaald, moet de luchtvaartmaatschappij nog altijd flink in de buidel tasten omdat het bedrijf eerder contracten heeft afgesloten om kerosine af te nemen tegen een vaste prijs.
Volgens het financiële persbureau Bloomberg heeft KLM zich vastgelegd op een prijs van 78,50 dollar per vat olie, terwijl op de wereldmarkt nu rond de 20 dollar wordt betaald. “Hierdoor hebben de futures van AirFrance-KLM een negatieve waarde gekregen: de luchtvaartmaatschappij moet betalen om geen kerosine te verbruiken”, legt Follow The Money uit.
Ook leasebedrijven die vliegtuigen leasen aan KLM, profiteren van de Nederlandse staatssteun. “Deze verplichtingen lopen gewoon door, ook nu de vliegtuigen aan de grond staan”, schrijft Follow The Money. Pikant: vrijwel alle vliegtuigleasers zijn in Ierland gevestigd, omdat ze daar door gunstige fiscale regels nauwelijks belasting hoeven te betalen.
Waarom moet de Nederlandse belastingbetaler de portemonnee trekken om oliehandelaren en Ierse belastingontwijkers te betalen? Kan dat niet anders? Ja, schrijft Jesse Frederik in een column voor De Correspondent. Waarom zouden de oliehandelaren en leasemaatschappijen niet zelf moeten opdraaien voor het risico dat ze namen door met KLM in zee te gaan?
Volgens Frederik zouden daarnaast ook de partijen die geld hebben geleend aan KLM, moeten inleveren. Dankzij het ingrijpen van Hoekstra hoeven zij zich nu echter geen zorgen te maken. Ten onrechte, schrijft Frederik: “Wie risico heeft genomen, hoort ook de consequenties te dragen en die niet af te wentelen op de belastingbetaler. Kapitalisme, vrienden, juist nu!”
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.