10

Komst Uber gaat gepaard met stijging aantal verkeersdoden

De familie van een 22-jarige vrouw die vorig jaar in Amsterdam werd doodgereden door een Uber-taxi noemt het Amerikaanse bedrijf gewetenloos. Het miljardenbedrijf stelt dat het geen enkele verantwoordelijkheid heeft en ontkent het bestaan van Uber-chauffeurs. De bestuurder moet morgen voor de rechter verschijnen. De ouders spreken zich uit in de Volkskrant:

Wij zeggen: Uber, jullie werken met mensen, noem ze partners of wat dan ook, maar jullie werken met die jonge chauffeurs, en dat doen jullie in een stad waar verkeer een dodelijke bezigheid is in vergelijking met andere vervoerssectoren zoals de luchtvaart. En dan doen jullie helemaal geen klap aan veiligheid? Dan doen jullie niks aan training, bewustwording of wat dan ook? Daar heb je toch geen wet voor nodig? Dat doe je toch gewoon? Wat ik onbegrijpelijk vind is dat Uber zijn geld verdient in de openbare ruimte. Die ruimte is van ons allemaal, maar Uber voelt zich daar klaarblijkelijk totaal niet verantwoordelijk voor. Daarom noem ik Uber gewetenloos. Want kennelijk hebben ze wetten nodig om tot dit soort inzichten te komen.’

De onervaren 21-jarige bestuurder van de auto – hij had nog maar vijf maanden een taxi-diploma – had vermoedelijk te weinig gerust. Hij bleef rondjes rijden ook als hij geen klant had. Dat is nodig om bij Uber voor een rit in aanmerking te komen.

Uit nieuw onderzoek dat eerder deze maand is gepubliceerd blijkt dat de komst van Uber leidt tot een stijging van het aantal verkeersdoden. De onderzoekers keken naar wanneer in steden Uber – en de soortgelijke dienst Lyft – werden geïntroduceerd en hoe populair die werden. Ze ontdekten dat daarna het aantal dodelijke verkeersongelukken stijgt. De onderzoekers willen niet stellen dat Uber onveiliger is dan gewoon verkeer. Een verklaring is mogelijk dat Uber-chauffeurs veel meer rondrijden dan andere auto’s en hoe meer er gereden wordt, hoe meer ongelukken er plaatsvinden.

Uber ligt al langer onder vuur omdat het bedrijf een totaal gebrek aan moreel besef combineert met een uitzonderlijke belustheid op winst. Zo voerde het bedrijf de taxi-prijzen exorbitant op als er sprake was van noodsituaties. Daarnaast buit het bedrijf chauffeurs uit met uiterst laag arbeidsloon en het afzien van iedere verantwoordelijkheid.

cc-foto: David Whelan

Geef een reactie

Laatste reacties (10)