43

Korting bij Achmea in ruil voor inleveren privacy

Verzekeraar wil lagere premie bieden wanneer klanten privédata delen

Verzekeraar Achmea gaat haar 9 miljoen klanten de optie bieden om privédata af te staan in ruil voor korting op de premie. Dat meldt de NOS maandag

Klanten kunnen desgewenst meetkastjes installeren in hun auto of huis. Met de gegevens die vanuit zo’n kastje naar de verzekeraar worden gestuurd, kunnen de verzekeraars bepalen of de betreffende klant in aanmerking komt voor de korting.

Te denken valt hierbij aan kastjes in de auto die het rijgedrag meten. Houdt de klant zich netjes aan de snelheid, gaat de premie omlaag. Hiervoor is Achmea al in gesprek met TomTom die de kastjes moet bouwen. In huis wil de verzekeraar graag een soort “slimme” thermostaat aanbieden die als onder andere rookmelder en koolmonoxide-alarm dient. Volgens Achmea worden huizen hiermee veiliger, waardoor ook hier de verzekeringspremie omlaag kan.

Achmea verzekert dat de verzamelde privédata in handen blijft van de verzekeraar en niet met derden zal worden gedeeld. Wel komt de klant pas in aanmerking voor een eventuele korting, wanneer hij deze gegevens deelt.  

Over het verzamelen van privédata door bedrijven zijn de meningen verdeeld. Vorig jaar nog ontstond er de nodige opheft toen ING aankondigde een proef te willen doel met het delen van informatie over het betalingsgedrag van klanten met bedrijven. Op die manier konden klanten gericht advertenties kunnen ontvangen. Daardoor kwam de bank onder vuur te liggen waarna ze afzagen van het plan. 

Volgens de voorzitter van het College Bescherming Persoonsgegevens, Jacob Kohnstamm, zijn de plannen van Achmea niet in strijd met de huidige wetgeving. Dat meldt NRC. Volgens Kohnstamm mogen mensen hun persoonsgegevens verkopen, wanneer ze ‘heel, heel goed geïnformeerd’ zijn. Wel rijst de vraag of de wetgever wellicht nader onderzoek naar dergelijke deals moet doen. De bescherming van persoonsgegevens is immers een grondrecht, zegt ook Kohnstamm. 

Kohnstamm vraagt zich af of met het ruilen van privédata niet een situatie gecreëerd wordt waarin rijkere mensen zich privacy kunnen veroorloven en armere niet. Hierover zegt hij: ‘Dan wordt inkomen bepalend voor de mate waarin je privacy gegarandeerd kan worden.’ 

Die mening deelt ook activiste Ancilla Tilia. ‘Wanneer een bedrijf “korting” biedt in ruil voor je gegevens, betaal je dus effectief voor iets wat eerder nog een RECHT was. Is dat ok?’ vraagt zij zich af op Twitter. ‘Nu loopt iedereen nog te schreeuwen dat het “vrijwillig” is, maar vergeet even dat veel huishoudens zo’n keuze niet kúnnen betalen.’

Achmea is niet de eerste verzekeraar die gegevens van klanten wil gebruiken voor premieverlaging, wel de grootste. Er zijn momenteel al wat kleinere verzekeringsbedrijven op de markt die met een soortgelijk systeem werken.

Geef een reactie

Laatste reacties (43)