20

Kunnen de Spelen dit nog overtreffen?

Reclamespotje van Nike overtreft 'greatness'

Geoliede lichamen, snelheden waar antilopen niet aan kunnen tippen en bezwete torso’s. Niets van dit alles in de nieuwe reclamespotjes van Nike die het sportmerk voor de Spelen lanceerden. Deze kwam onlangs in opspraak. In het clipje ‘Find your greatness’ kiest Nike voor een ongewone hoofdrolspeler. De 12-jarige obese Nathan Sorrell is vastbesloten om af te vallen door iedere dag te joggen. Nike heeft de jongen beloofd opnieuw een spotje met hem op te nemen als hij slaagt in zijn doel.

Nike kiest er tijdens de Spelen voor om niet in te zoomen op de sportieve prestaties van haar atleten, maar ‘gewone’ mensen zoals Sorrel, die zichzelf iedere dag proberen te overtreffen, in de schijnwerpers te zetten. Het clipje werd een hit op YouTube, maar kreeg ook veel kritiek. Nike zou de zwaarlijvige jongen misbruiken. Oordeel zelf en kijk en luister naar het filmpje:

Greatness is just something we made up

Somehow we come to believe that greatness is a gift, 

reserved for a chosen few, prodigy’s, for superstars

The rest of us can only stand by watching 


You can forget that


Greatness is not some rare dna strand 

Not some precious thing

Greatness is no more unique thing to us than breathing

We’re all capable of it

All of us 

Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook. Of abonneer je op de dagelijkse nieuwsbrief met een handig overzicht van nieuws en opinies.

Geef een reactie

Laatste reacties (20)