22

Leraren roepen op tot actie tegen radicalisering

Manifest: Ga gewoon het gesprek aan met je leerlingen ... 'Laat slachtoffers van terrorisme hun verhaal doen op scholen'

Leraren in heel Europa roepen op om in actie te komen tegen de toenemende radicalisering onder islamitische scholieren. Onderwijsvertegenwoordigers hebben een manifest opgesteld. Dat schrijft de NOS.

Het manifest wordt dinsdag gepresenteerd aan de EU-ministers van Onderwijs, die dan een vergadering hebben over de aanpak van radicalisering op scholen. Hoofdgedachte van het manifest is om het gesprek met de jongeren aan te gaan en het gesprek juist niet uit de weg te gaan. De docenten merken dat scholieren vaker provocerende uitspraken doen over radicalisering. Leraren zouden op hun beurt moeten begrijpen dat niet elke baard een jihadi is.

De NOS heeft enkele adviespunten uit het manifest online gezet.

– Leraren moeten gevoelige onderwerpen als geloof en radicalisering bespreekbaar maken in de klas.

– Meer aandacht vanuit het onderwijs voor het gemak waarmee scholieren via internet in contact kunnen komen met ronselaars

– Laat slachtoffers van terrorisme hun verhaal doen op scholen

– Een goede samenwerking tussen scholen en ouders maakt de kans op radicalisering kleiner

Steven Lenos van RadarAdvies dat nauw  betrokken was bij de totstandkoming van het manifest:

Dit manifest is een belangrijk gebaar vanuit het onderwijs. (..) Scholen laten hiermee zien dat er meer aandacht nodig is voor radicalisering. Er zijn al veel scholen die dit probleem onderkennen, maar die hebben wel steun nodig.(..) Er zijn veel jonge moslims in Nederland die het idee hebben dat ze niet thuishoren in dit land. Het gaat om een hele generatie. We moeten ze bijbrengen dat ze juist wel hier thuishoren, en niet bij IS. Scholen kunnen dat als geen ander, maar die moeten daarvoor dan wel de gelegenheid krijgen. Met dit manifest vragen de docenten dan ook om meer tijd, lesmateriaal en scholing.

NOS: Leraren willen actie tegen radicalisering op scholen

Foto: still uit reportage NOS

Geef een reactie

Laatste reacties (22)