6

Les in omgaan met media op basisschool

Kinderen krijgen aan het eind van de opleiding een Nationaal Media Paspoort

De eerste basisschoolkinderen krijgen donderdag les in veilig internetten. Het initiatief is opgezet door de Nationale Academie voor Media & Maatschappij en Radboud Universiteit.

‘We kwamen erachter dat kinderen zich steeds meer in een online-wereld begeven waarin we ze niet altijd kunnen begeleiden’, vertelt Liesbeth Hop (directeur van Media en Maatschappij). Het is de bedoeling dat leerlingen vanaf groep 1 tot groep 8 steeds op een hoger niveau les krijgen en aan het eind een Nationaal Media Paspoort als certificaat ontvangen. Elk jaar zullen er zeven thema’s behandeld worden: weet wat je ziet, bewaak je identiteit, wat je geeft krijg je terug, houd de klok in de gaten, maak goede keuzes, bescherm je privacy, zorg voor je eigen veiligheid. De initiatiefnemers hopen op deze manier mediabewustheid op jonge leeftijd te creëeren. 

De lessen gaan volgens de directeur niet alleen over de gevaren op internet maar ook over de invloed van heftige beelden zoals porno en extreem geweld.

We onderschatten hoe makkelijk kinderen blootstaan aan heftige mediabeelden en wat dat met hun gevoelsleven doet.

De ouders en grootouders worden ook bij het leertraject betrokken. Zo moeten kinderen in groep drie samen met hun ouders een mediadagboek bijhouden over hun mediagebruik. In groep vier moeten de leerlingen hun grootouders interviewen over hoe zij media in hun tijd gebruikten, om de kinderen een andere ‘perspectief te geven op de huidige mediacultuur’. 

Bijna 600 basisscholen hebben zich inmiddels aangemeld voor de mediawijsheidlessen. De eerste les is donderdag op de Annie M.G. Schmidt school in Amsterdam West. 

cc foto: Marcus Kwan

Geef een reactie

Laatste reacties (6)