19

‘Maak van de Benelux één land voor al het treinverkeer’

Beneluxraad wil Belgische, Nederlandse en Luxemburgse samenwerking als alternatief voor Fyra

Zondagavond heeft de Beneluxraad unaniem gevraagd om een Belgisch, Nederlandse en Luxemburgse samenwerking bij het uitwerken van een alternatief voor de Fyra.

De raad, die de regeringen van België, Nederland en Luxemburg adviseert over onder andere buitenlands beleid, wil een ‘snel en betrouwbaar’ alternatief voor de hogesnelheidstrein die er nooit kwam. De raad vindt dat er een betere onderlinge samenwerking moet komen tussen de treinmaatschappijen van de drie landen, NMBS, NS en CFL. Als het treinverkeer in de drie landen als treinverkeer in één land gezien wordt, zal dat uiteindelijk zorgen voor betere verbindingen en snellere reizen en heldere tarieven.

In de aanbeveling, die de Beneluxraad zondagavond deed, staat onder andere dat het aanbod tussen Maastricht en Luik niet beperkt zou moeten worden tot een stoptrein en dat er een ‘waardige’ verbinding tussen Brussel en Luxemburg moet komen.

Ook staat in de aanbeveling dat er een Benelux railagenda zou moeten komen met daarin een aantal concrete initiatieven om de oostelijke en westelijke treinverbindingen tussen Nederland en België en de verbinding tussen Brussel-Luxemburg te verbeteren. En er moet er een goed alternatief komen voor onder andere de Westverbinding Breda/Roosendaal-Antwerpen. De trein die dat traject nu aflegt, de IC Direct, is onbetrouwbaar en niet snel genoeg.

Lees het verhaal op www.deredactie.be
CC foto: Alfenaar

Geef een reactie

Laatste reacties (19)