Laatste update 14:08
34

Malmberg onderwerpt schoolkinderen aan eigentijdse rassentest

Op sociale media ontstond maandag ophef nadat een pagina uit het werkboek Taalactief voor het basisonderwijs werd gedeeld. Op die pagina stond een rij vragen waarbij leerlingen bij moesten bepalen of het in de betreffende zin om een autochtonen, allochtonen of “kan allebei” ging. Daarbij ging het om zinnen als “Jantine houdt van hiphop”, “Fatima luistert het liefst naar Nederlandse liedjes” en “Kirsten heeft blond haar en blauwe ogen”.

Volgens veel mensen op Twitter en Facebook maakte de uitgever van de lesmethode, uitgeverij Malmberg, zich met de lesmethode schuldig aan discriminatie en werd met de vragen kinderen geleerd om mensen in de samenleving in te delen in “echte en niet-echte Nederlanders”.

Dinsdag besloot Malmberg zelf op ontstane ophef te reageren:

‘Op verschillende social media is volop aandacht voor een opdracht uit Taal actief. Deze opdracht wordt discriminerend genoemd.

De opdracht is onderdeel van een woordenschatles waarin de betekenis van de woorden ‘allochtoon’ en ‘autochtoon’ wordt uitgelegd. Deze opdracht heeft als doel om kinderen duidelijk te maken dat de woorden ‘allochtoon’ en ‘autochtoon’ slechts te maken hebben met het land van geboorte.

Niet iedereen reageert even begripvol op de uitleg van Malmberg, onder meer omdat het niet de eerste keer is dat een lesmethode van de uitgeverij niet goed valt. Zo merkt Leo Kroonen op Facebook op:

‘Het is niet de eerste keer dat jullie de plank misslaan. Met Blikopener ging het team ook al de mist in. In die methode werd op een zeer stereotyperende manier gesproken over Marokkanen, hoofddoekdragende moslima’s en het verschil tussen jongens en meisjes. Ik vraag mij nu echt af: hoe divers is het team van Malmberg? Misschien wordt het tijd voor wat meer diversiteit in verschillende opzichten, want van stereotypering wordt geen enkel kind gelukkig.’

Docent en publicist Meester Bart schrijft:

‘Ik heb, op mijn zachtst gezegd, nogal wat bedenkingen bij de opdracht in deze methode.Ten eerste worden allochtonen en autochtonen tegenover elkaar gezet. Ten tweede kunnen kinderen gaan lachen om deze opdracht, om grappen waarover simpelweg niet te lachen is: “Micha is gek op thee”. Hoe geef je kinderen überhaupt de ruimte om hierover na te denken?Ten derde, leerlingen hebben een oplettende docent nodig voor het maatschappelijk gesprek dat aan de hand van deze opdracht gevoerd moet worden. Vorige week was het groot in het nieuws dat deze gesprekken lang niet altijd (op een goede wijze) uitgevoerd worden.

Ten vierde, een dergelijk maatschappelijk gesprek kan en moet wel los van een taalles worden gevoerd. Sommige kinderen kunnen bij het onder ogen zien van deze opdracht worden geconfronteerd met wijzende en pestende klasgenoten. Een professionele docent weet hierop te handelen, een minder ervaren docent houdt hiervoor bewust of onbewust zijn ogen dicht.

Als ik deze methode had moeten gebruiken, had ik deze opdracht expres overgeslagen en een alternatieve opdracht gemaakt, want er zijn tientallen alternatieven te bedenken voor het oefenen met taal.’

Ter illustratie bij de vragenlijst had Malmberg ook nog een historisch cadeautje voor Nederlanders van Indische komaf: onderaan prijkt de afbeelding van een Japanse vlag. Niet de huidige, maar de keizerlijke vlag die werd gebruikt tot aan het einde van de Tweede Wereldoorlog.

Lees ook: Uitgeverij Malmberg houdt vast aan omstreden lesstof

Geef een reactie

Laatste reacties (34)