84

Mansveld bereikt eindstation, stapt op

Parlementaire commissie geeft iedereen ervan langs: geld beluste politiek en NS schuldig aan Fyra-mislukking

Het hele project met de Fyra is mislukt omdat de staat alleen maar geïnteresseerd was in de financiële opbrengsten en de NS de eigen monopoliepositie op het spoor op nummer één zette. Dat staat in het Fyra-rapport van de parlementaire enquêtecommissie, waarin zowel de politiek als de NS er genadeloos van langs krijgen.


Update 14.45

Staatssecretaris Mansveld stapt op. Dat heeft ze bekend gemaakt na de presentatie van het Fyra-rapport. De vernietigende conclusie in het rapport komt bovenop eerdere kritieken op het functioneren van de staatssecretaris voor wat betreft de organisatorische chaos bij ProRail. Dat schrijft het Algemeen Dagblad. 

Om 15.15 volgt een persconferentie.

Eerder:
De bewindslieden van het ministerie van Verkeer en Waterstaat (later; Infrastructuur en Milieu) zijn de eerst verantwoordelijken voor het mislukken van het hele project. Volgens één van de conclusies uit het rapport hebben de achtereenvolgende kabinetten de Tweede Kamer ontijdig, onvolledig en onjuist geïnformeerd.

Staatssecretaris Mansveld heeft de Kamer volgens het rapport, dat de naam ‘De reiziger in de kou’ draagt, ‘ten minste onvolledig en strikt genomen onjuist geïnformeerd’. Zo zou zij de Kamer op de verkeerde been hebben gezet, kort nadat de Fyra was gaan rijden. Het beeld dat zij schetste was dat van een positieve ontwikkeling, maar “uit de brief wordt niet duidelijk dat het materieel grote betrouwbaarheidsproblemen heeft en dat er veel inspanningen nodig zijn om de geleverde prestaties te realiseren”.

Andere (oud-)Kamerleden die flinke steken hebben laten vallen zijn minister Dijsselbloem, die de Kamer onvolledig heeft geïnformeerd over de financiële aspecten. Over oud-minister Eurlings schrijft de commissie zelfs dat hij de Kamer heeft misleid. Hij zou informatie over een mogelijk faillissement van HSA, het samenwerkingsverband van NS en KLM, bewust minder helder hebben gepresenteerd aan de Kamer.

Maar ook de Tweede Kamer gaat niet vrijuit. “De Tweede Kamer blafte, maar beet niet”, valt te lezen. Ondanks diverse signalen, stemde de Kamer continue in met de keuzes van het kabinet en de NS. Daarom is ook de Tweede Kamer medeverantwoordelijk voor het falen van het project.

Ook de toetsing van de veiligheid was schokkend:

“De enquêtecommissie vindt het schokkend hoe de toelating op het spoor van de Fyra is gegaan. De Inspectie Leefomgeving heeft alleen op papier getoetst en geen enkele trein geïnspecteerd. De Inspectie is blindelings afgegaan op een keuringsinstantie, die zelf ook niet alle treinen heeft onderzocht.”

Het is nu de vraag of staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur) kan aanblijven. Het rapport is de zoveelste druppel in een emmer waar eigenlijk geen water meer bij kan. Zo kwam ze onlangs nog in de problemen door de financiële chaos bij spoorbeheerder Prorail. Na een urenlang debat wist ze het vertrouwen van de Kamer niet terug te winnen.

Concreet heeft Mansveld eerder gezegd dat ze niet op de hoogte was van twijfels over de betrouwbaarheid van de Fyra-treinen. Aan de Kamer schreef ze verrast te zijn over de slechte prestaties van de V250 van het Italiaanse AnsaldoBreda. Maar tijdens de verhoren bleek dat bij het ministerie wel degelijk waarschuwingen bekend waren.

cc-foto: Koen Brouwer

Geef een reactie

Laatste reacties (84)