21

McDonald’s en Lidl gedijen bij crisis

'Consumenten zoeken in deze economische tijden zekerheid', zegt marktonderzoeker 

Grote ketens als Lidl, Van der Valk en McDonald’s doen het goed in de economische crisis. In de afgelopen vijf jaar zagen de Duitse supermarkt en de restaurants hun omzet in Nederland fors stijgen, tot wel 22 procent, meldt de NOS op basis van een analyse van het FoodService Instituut (FSIN). Deze marktonderzoeker vergeleek het uitgavenpatroon van consumenten aan eten en drinken in 2008 met nu.


Ook de ‘Starbucks-achtigen’ en La Place (het restaurant van warenhuis V&D) boekten aanzienlijke verkoopstijgingen. Grote klappen vielen de afgelopen jaren bij de cafés (-22 procent), speciaalzaken als de slager, bakker en groenteman (-13 procent), snackbars (-16 procent) en bedrijfskantines (-15 procent), aldus de NOS.

De cijfers worden vanochtend gepresenteerd aan het begin van de Horecava, de vakbeurs voor de horeca, in de Amsterdamse RAI. Directeur Jan-Willem Grievink van het FSIN:

Consumenten zoeken in deze economische tijden zekerheid. We weten bijvoorbeeld bij McDonald’s en Van der Valk wat we kunnen verwachten. Die formules worden kwalitatief ook steeds beter. Bij de fastfoodketen kun je nu gezondere salades krijgen, verse sappen.

Ketens die gratis internet bieden hebben een streepje voor, blijkt uit de analyse van de FSIN.

Transparantie
Volgens FSIN-directeur Grievink wordt een sterk, herkenbaar merk de komende jaren van cruciaal belang, maar willen steeds meer mensen ook transparantie:

Mensen willen eerlijk voedsel en minder fabrieksvoer. We ontwikkelen een afkeer van fabrieksvoedsel. We willen weten wie het gemaakt heeft. We willen dat echt iemand die er verstand van heeft, het product gemaakt heeft. Dat wordt een heel belangrijk argument de komende jaren

NOS: Lidl en McDonald’s winnaars crisis

Video NOS: McDonald’s populair in crisis

Geef een reactie

Laatste reacties (21)