Beelden werden gebruikt voor klantvriendelijkheidstrainingen van het eigen personeel
Mysteryshoppers zouden in opdracht van de Media Markt personeel in winkels als Expert, De Tuinen en Scapino hebben gefilmd voor trainingsdoeleinden van het eigen personeel. Volgens de Leeuwarder Courant zeggen personeelsleden van de elektronicawinkel dat ze de beelden hebben gezien. Daarop zou te zien zijn hoe verkopers met klanten omgaan.
Update 14.12 uur Media Markt erkent dat in winkels van andere ketels opnames zijn gemaakt met verborgen camera’s. Het concern biedt daarvoor excuses aan.
Een woordvoerder van De Tuinen vertelt aan RTL Nieuws dat de zaak wordt onderzocht, maar dat Media Markt tot nu toe nog geen reactie heeft willen geven. Ook een woordvoerder van Expert reageerde fel en bekijkt momenteel of ze juridische stappen tegen Media Markt gaat ondernemen:
Het gerucht gaat dat er tijdens de interne evaluatie van Media Markt beelden zijn getoond om klantvriendelijkheid in andere winkels te laten zien. Wij filmen op geen enkele manier klanten of personeel. Op dit moment gaan we onderzoeken hoe het allemaal in elkaar zit.”
Het komt wel vaker voor dat een winkel werknemers laat testen door zogenoemde ‘mysteryshoppers’. Zij gaan bijvoorbeeld undercover de winkel in om zich te laten helpen door het personeel. Dit gebeurt echter vaak alleen bij de winkel van de opdrachtgever en ook wordt er dan niet gefilmd. Volgens het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) mag dat alleen maar als er een vermoeden is van fraude of diefstal.
Donderdag maakte de Media Markt bekend de wetten over het gebruik van verborgen camera’s niet te kennen. Een woordvoerder maakte duidelijk dat de beelden inmiddels zijn gewist en dat het eigen personeel juist positief reageerde op de opnames.