Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Media massaal de mist in met verhaal over snelheidsduivels

  •  
23-01-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
211 keer bekeken
  •  
speed300
Topambtenaar Verkeershandhaving trapt op de rem: sensationele berichten naar aanleiding van speedsite bestwelsnel.nl kloppen voor geen meter
Vorige week werd Nederland doodgegooid met berichten over de racebaan die Nederland zou heten. Op de website bestwelsnel.nl zou namelijk in real time te zien zijn hoe hard er gereden wordt op de Nederlandse snelwegen, maar de meetresultaten die de website laat zien – en die klakkeloos werden overgenomen door talloze nieuwsmedia – zijn op ‘op drijfzand gebaseerd’. Dat schrijft Landelijk Verkeersofficier van Justitie en Hoofd van het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie Koos Spee donderdag.
Spee legt uit waarom de gegevens die voor de site Bestwelsnel.nl worden gebruikt niet één op één als snelheden te lezen zijn:
NDW-data – afkomstig van de Nationale Databank Wegverkeersgegevens – is ongefilterde informatie die vrijwel direct afkomstig is uit de meetsystemen, zoals de meetlussen in het wegdek. Zo wordt gebruik gemaakt van de detectielussen die ook voor het verkeerssignaleringssysteem worden gebruikt. In dit systeem worden foutcodes opgeslagen, o.m. codes die een onbetrouwbaarheid aangeven vanwege onvoldoende meetdata. Deze foutcodes o.a. genummerd 252, 253, 254, 259 verschijnen als ‘snelheden’ op de site van Bestwelsnel.nl. Als u hier regelmatig op kijkt herkent u ze vast. Maar ze duiden geen snelheid aan maar codes die staan voor: ‘geen verkeer’, ‘rijstrook afgekruist’, ‘inwinfout’ et cetera.
De bizarre topsnelheid van 259 kilometer per uur – waar onder meer NRCAD , Telegraaf en vele anderen over berichtte – is dus helemaal nooit gemeten, maar het getal 259 geeft wel een foutcode voor een verkeerssituatie weer. De overige weergaves houden volgens Spee bovendien geen rekening met meetfouten:
Tenslotte is relevant dat in de verschillende gebruikte meetsystemen van lus- radar en infrarooddetectoren fouten zitten. Er zijn locaties waar structureel snelheden gemeten worden tussen de 350 km/h en de 1200 km/h. Het is evident dat dit niet juist is. De afwijking is bovendien afhankelijk van het verkeersaanbod en de status van de rijstrook. Bij lage intensiteiten nemen de afwijkingen toe, vandaar dat het systeem betrouwbaar lijkt te zijn.
Volgens Spee had een beetje logisch nadenken kunnen voorkomen dat media met een broodje aap aan de haal gingen: 
Een oplettende bezoeker van Bestwelsnel.nl heeft natuurlijk ook al lang gezien dat er in de spits dan wel minder overtreders zijn, maar dat er ‘snelheden’ worden gehaald die onbestaanbaar zijn. Wat te denken van 243km/h op maandagochtend rond half negen op de A6 of rond hetzelfde tijdstip 227 km/h op de immer drukke A 15. Zo is het ook niet echt geloofwaardig dat in 10 dagen tijd 240.000 weggebruikers op verschillende locaties gemiddelde snelheden weten te realiseren boven de 180 km/u.

Meer over:

nieuws, media
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.