37

Metro (Telegraaf) censureert kritische referendumcolumn

Gratis krant Metro heeft een kritische column over het Oekraïne-referendum van vaste columnist Luuk Koelman geweigerd. Dat meldt Koelman zelf op Twitter. In de column beschrijft de columnist de twijfelachtige rol van de Telegraaf Media Groep in de totstandkoming van het referendum. Metro wilde dat Koelman de kritische passages wijzigde, maar die gaf daar geen gehoor aan.

In de column, die in zijn geheel wel te lezen is op de site hoemannendenken.nl, schrijft Koelman:

Dit referendum gaat niet over Oekraïne. Het gaat zelfs niet over Europa of de EU. Het is simpelweg één grote PR-stunt om de marktwaarde van GeenStijl op te krikken. Red de democratie? Nee, red GeenStijl. En het is ze gelukt. TMG heeft het weblog weer in de armen gesloten. Knap gedaan. Het kost dan wel 40 miljoen euro gemeenschapsgeld, maar hé, een kniesoor die daarop let. Democratie mag wat kosten. Het is immers een feestje.

Die passage viel verkeerd bij Metro, dat onderdeel is van Telegraaf Media Groep (TMG). Hoofdredacteur Robert van Brandwijk zegt zelf nooit te schrijven over het beleid of de financiële situatie van TMG en daarmee is het wat hem betreft ook verboden terrein voor anderen uit de Metro-stal, waaronder dus de eigen columnisten.

Zelf ontkent Van Brandwijk dat hij de column heeft geweigerd. Tegen Nu.nl zegt hij: ‘We hebben de column niet geweigerd, we hebben gevraagd om hem aan te passen en dat heeft hij niet gedaan. Wat hij vindt van het Oekraïne-referendum, mag hij vinden, maar wij doen gewoon geen uitspraken over TMG.’

cc-foto: Willem van de Kerkhof

Geef een reactie

Laatste reacties (37)