22

Milieudefensie dient handhavingsverzoek in: maximumsnelheid omlaag

De invoering van een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur op veel snelwegen was onwettig. De overheid is namelijk ‘vergeten’ om die snelheidsverhogingen te toetsen aan de Wet natuurbescherming, ontdekte Milieudefensie. Dat had wel gemoeten.

Omdat er bij een snelheid van 130 kilometer per uur te veel stikstof wordt uitgestoten, moeten verscheidene snelheidsverhogingen van de afgelopen jaren worden teruggedraaid, stelt Milieudefensie. Om dat voor elkaar te krijgen heeft de organisatie nu een handhavingsverzoek ingediend bij het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, dat toeziet op de stikstofuitstoot.

Volgens Milieudefensie is een verlaging van de maximumsnelheid nodig voor de bescherming van de natuur en de volksgezondheid. Uit onderzoek dat TNO in 2016 uitvoerde, blijkt dat de maximumsnelheid grote invloed heeft op de stikstofuitstoot. Bij een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur is de uitstoot 12 procent hoger dan bij 120 kilometer per uur en maar liefst 40 procent hoger dan bij een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur.

Nederland heeft de regels voor stikstofuitstoot jarenlang overtreden. Eerder dit jaar tikte de Raad van State de overheid daarvoor op de vingers. Begin deze week maakte minister Cora van Nieuwenhuizen (Verkeer) bekend dat de maximumsnelheid op drie snelwegen op de Veluwe omlaag gaat. Ook de voorgenomen snelheidsverhoging op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht gaat niet door.

Cc-foto: Jiří Rotrekl / Pixabay

Geef een reactie

Laatste reacties (22)