Laatste update 19:21
22

Milieurapport Schiphol heeft ‘schijn van partijdigheid’ tegen

Ambtenaren van het ministerie van Infrastructuur zijn nauw betrokken bij het opstellen van het milieueffectrapport (MER) van Schiphol, terwijl zij het later zelf moeten beoordelen. Dat meldt de NOS op basis van 54 correspondentiedocumenten (e-mails en bijlages bij e-mails) waarin ambtenaren en medewerkers van Schiphol het hebben over het milieueffectrapport. De documenten zijn zwaar bewerkt en voldoen slechts ten dele aan het WOB-verzoek dat de NOS had ingediend. De NOS schrijft:

Ook beroept het ministerie zich nog op “onevenredige benadeling” van Schiphol. Zo schrijft het ministerie dat openbaarmaking van vijf documenten “het gezamenlijk constructief overleg in de Omgevingsraad Schiphol over de toekomstige groei kan schaden”. Met andere woorden: het is niet de bedoeling dat omwonenden en gemeenten in de Omgevingsraad deze informatie te zien krijgen, omdat dat het overleg met hen in de weg zou zitten.

Het langverwachte milieueffectrapport is een belangrijk onderdeel van het beslissingsproces over de groei van Schiphol. Op basis van dat rapport wordt berekend of en hoeveel Schiphol na 2020 kan groeien en wat de geluidsoverlast voor de omgeving zal zijn. Volgens diverse juristen die de NOS raadpleegde over de kwestie, is de werkwijze van het ministerie niet in de haak. Hoogleraar omgevingsrecht Chris Backes:

Wellicht dat het strikt juridisch nog verdedigbaar is, maar uit het oogpunt van bestuurlijke integriteit is dit onverstandig.

Backes vindt het bovendien bijzonder dat Schiphol zelf de initiatiefnemer van het milieueffectrapport mag zijn, omdat het hier gaat om een rapport in het kader van het wijzigen van een ‘Algemene maatregel van bestuur’: het luchthavenbesluit. Alleen de overheid mag het initiatief nemen om zo’n maatregel te wijzigen, aldus Backes.

Nieuwe regels die in mei mei vorig jaar werden ingevoerd, verplichten de overheid om een ‘Chinese muur’ te bouwen tussen de afdeling die zich bezig houdt met het opstellen van het rapport en de afdeling die het later moet beoordelen. Hoewel het rapport uit de tijd stamt dat de maatregel nog niet van kracht was, is het bijzonder dat er bij het milieueffectrapport in het kader van luchthaven Lelystad wel voor gekozen is om de regels strikt toe te passen. Daar is het ministerie zelf de initiatiefnemer en werd een scheiding aangebracht tussen de twee betrokken afdelingen op het ministerie.

Lees het hele artikel van de NOS hier.

Cc-foto: Bas Leenders

Geef een reactie

Laatste reacties (22)