44

Ministerie van Defensie wil zich ook niet meer associëren met GeenStijl

Het ministerie van Defensie heeft, ondanks eerdere andere berichten, alsnog besloten om voorlopig niet meer te adverteren op de sites van GeenStijl en Dumpert. ‘De organisatie wil eerst evalueren hoe relevant dergelijke sites zijn voor de werving van nieuw personeel’ laat het ministerie weten.

Het ministerie trekt zijn advertenties terug van de sites, als gevolg van de recente ophef over seksisme en vrouwenhaat op de websites van de Telegraaf Media Groep. Rosanne Hertzberger kaartte dit aan in een column in het NRC, en riep op om massaal druk uit te oefenen op de adverteerders die het seksisme van GeenStijl mogelijk maken. Ze kreeg veel bijval, onder andere van Loes Reijmer die onderzocht hoe de vrouwenhaat zo hevig aanwezig is in de internetcultuur van GeenStijl.

De website Dumpert gebruikt onder andere vrouwen in strings om video’s te ‘raten’. De website GeenStijl riep lezers van hun blog vervolgens op om te reageren onder een bericht over Loes Reijmer met de vraag ‘zou u haar doen?’, wat vervolgens een stroom aan verkrachtingsfantasieën en seksistische opmerkingen opleverde. Heleen Mees bestempelde dit als een ‘onlineverkrachting’.

Woensdag bleken andere grote adverteerders zich ook al terug te trekken vanwege de vrouwenhaat op de site. HAK, Grolsch en De Persgroep wensten in ieder geval niet meer geassocieerd te worden met de websites. Pretpark de Efteling heeft er echter geen probleem mee om te adverteren naast de seksuele vernedering van vrouwen: “We zijn het niet eens met alle content, maar de site in het geheel staat niet ver genoeg af van het gedachtegoed van de Efteling”, zegt een woordvoerder. “Daarom stoppen we niet met adverteren.”

 

 

Geef een reactie

Laatste reacties (44)