Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Mogelijk duizenden banen verloren bij KLM

  •  
28-10-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
klm300_03.jpg
Vakbond De Unie ziet een zelfstandige toekomst KLM niet snel gebeuren en een overstap naar een ander 'blok' is niet waarschijnlijk
KLM verkeert in zwaar weer. Volgens verwachtingen kan de luchtvaartmaatschappij rekenen op een half miljard euro verlies door stakingen in Frankrijk. Vakbond De Unie ziet het loskoppelen van KLM als zelfstandige luchtvaartmaatschappij als een optie in een overlevingsplan. Dat zegt Swen Laarveld van de bond op BNR.
Deze KLM moet honderd jaar worden. En het kan niet zo zijn, want dat zou echt dramatisch zijn, dat KLM als nationale trots verloren zou gaan. Alles wat daar voor nodig is moeten we doen, maar het moet dan wel met een goed plan onderbouwd zijn. Als het beste plan is dat KLM los moet van Air France, moet je daar serieus naar kijken. Maar ik denk niet dat dat de oplossing is.
Er zal bij KLM flink bezuinigd moeten worden omdat anders een faillisement niet ondenkbaar is. Ook luchtvaartdeskundige Hans Heerkens van de Technische Universiteit Twente maakt zich grote zorgen.
Het is zorgwekkend. Air France-KLM lijdt forse verliezen. (..) Nou is de luchtvaart al nooit een vetpot, dus men is er niet de enige in. Maar het probleem is dat, dat heeft de pilotenstaking ook aangetoond, het voor KLM moeilijk is een antwoord te vinden op de lage kosten maatschappijen. Daar komt nog eens bij dat zij binnenkort ook langere afstanden gaan vliegen – dat is zelfs al aan de gang. Op die lange afstandsroutes maken luchtvaartmaatschappijen als Air France-KLM, Lufthansa en British Airways juist hun winsten. En men heeft eigenlijk nog geen goed antwoord daarop.
Vakbond de Unie vreest dat er bij de KLM duizenden banen zullen gaan verdwijnen, oplopend tot wel 7500 arbeidsplaatsen. Maar een woordvoerder van de KLM spreekt dit tegen. Volgens het bedrijf zijn de aantallen ‘volledig uit de lucht gegrepen’.
KLM staat met haar rug tegen de muur omdat samenwerken met een luchtvaartblok van buiten de EU lastig is, als zelfstandige luchtvaartmaatschappij de KLM met een kleine thuismarkt te maken krijgt en opgenomen worden in een EU-blok een proces van jaren is.
Cc-foto: Caribb

Meer over:

economie, nieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.